A autósok kétharmada papíralapú térképet is tart a kocsijában, ám 90 százalékuk inkább a műholdas navigációra támaszkodik – állítja 150 cégautós megkérdezése után a LeasePlan Hungária Zrt. flottakezelő felmérése.

A válaszok alapján a férfiak autóinak 57 százalékában, közel másfélszer akkora arányban fordul elő beépített vagy hordozható GPS készülék, mint a hölgyek járműveiben. Az okostelefonok terjedését igazolja, hogy minden második válaszadó a készülékére letöltött programokat (is) használ a tájékozódás során.

Ötven fölött inkább papírral bajlódnak

Telefonnal inkább a nők navigálnak a kutatás szerint, míg a férfiak inkább a gyárilag beépített vagy hordozható, de kifejezetten csak navigálásra alkalmas készülékeket kedvelik.

Az 50 év feletti korosztálynál gyakoribb, hogy hagyományos, papír alapú térképen követik a kiválasztott útvonalat. A tájékozódás modernebb formái közül a 30-40 év közöttiek hasonló arányban támaszkodnak a telefonos és a különálló GPS készülékre. Az ennél fiatalabb cégautósok elsősorban az okostelefonos alkalmazásokat kedvelik, a 40 év feletti korosztály pedig inkább az önálló GPS berendezés használatát preferálja.

A műholdas navik gyenge pontjaként említik ugyanakkor a kutatásban résztvevők, hogy szerintük sokszor nem elég naprakészek és gyorsan elavulnak a térképek, valamint hogy elvonják a figyelmet a vezetéstől.

Külföldi kutatások szerint az elmúlt három évben az okostelefonok rohamos terjedésével fokozatosan csökkent az önálló GPS berendezések értékesítése. Szakértők szerint az elkövetkező években hatalmas fellendülés várható a gyári, beépített megoldások és az okostelefonok integrációja, valamint a mobilinternet általános térnyerése révén. Hamarosan tömegesen is elérhetővé válhatnak az olyan biztonságos, vezetés közbeni használatot segítő megoldások, mint a hangvezérlés, a szélvédőre vetített 3D adatok vagy az online információ megjelenítése.

A navigációs és szórakoztató funkciók mellett a gépkocsi fedélzeti komputerével szorosan együttműködő okostelefon alkalmazások olyan új szolgáltatási területeken is megjelennek majd, mint az online szervizelés vagy a személyre szabott, vezetési szokásokat is monitorozó gépjármű biztosítás ? állítja a LeasePlan Hungária Zrt.