A Ford Európa virtuális gyár létrehozásán dolgozik, ahol szimulálható az összeszerelő gyártósor működése. Ez az összes jármű-összeszerelési folyamat elemzését követően lehetővé teszi majd a vállalat számára a minőség további javítását és a költségek csökkentését a valódi gyártóegységekben.


“A virtuális gyárak lehetővé teszik a Ford számára a jövőbeli modellek összeszerelésének előzetes vizsgálatát és optimalizálását” – avat be José Terrades, a Ford Spanyolország szimulációs mérnöke. “Nem a valódi összeszerelő soron kell majd keresni vagy tesztelni a gyártási folyamatot javító megoldásokat.”
A több ezer alkatrészt felhasználó összeszerelési folyamat számítógépes szimulációja lehetővé teszi a vállalat számára a járműépítés folyamatának tesztelését, mielőtt megépülne egy valódi gyártósor. “Virtuális környezetekben komplett autókat tudunk összeszerelni hatalmas kirakós játékok módjára, és a legapróbb részletekig elemezni tudjuk a folyamatokat – de a jövőben még ennél is többet szeretnénk elérni” – teszi hozzá Nick Newman, a Ford Németország kivitelezési menedzsere.
A Ford kifinomult kameratechnológiát alkalmaz a valós gyártósorok szkennelésére és digitalizálására, amivel tökéletesen valósághű, 3D-s virtuális környezeteket hoz létre. Különleges projektorok és polarizált, mozgáskövető optika segítségével valósítják meg az interaktív, 3D-s, virtuális  gyártási forgatókönyveket. 
Ezekben a környezetekben a valódi gyártósorokon dolgozó munkások által végzett műveleteket szimulálják, ezzel is segítve a Ford szakértőit, hogy kiküszöböljék a megerőltető testhelyzeteket és optimalizálják az összeszerelési folyamatok egyéni jellegzetességeit. 
A Ford Kölnben dolgozó ergonómiai szakértői számítógépes szimulációk segítségével vizsgálják és elemzik még a legapróbb alkatrészeket érintő beszerelési műveleteket is, hogy eldönthessék: a feladat minél egyszerűbbé tétele érdekében szükséges-e változtatni azokon. 
“Jack”, a virtuális dolgozó képes egészen az ujjak zárt térben való mozgásáig terjedő részletességgel szimulálni mind a férfi, mind a női alkalmazottak által elvégzett műveleteket a gyártósoron. Már a szimulációs fázisban rávilágít az összeszerelési folyamatban rejlő ergonómiai problémák 80 százalékára.
A Ford emellett egyre nagyobb mértékben használja az “kibővített valóság” járművekben rejlő lehetőségeit is. Ezek a 3D-s járműszimulációk a tervezési adatokat a valós prototípusok szkennelt képeivel ötvözik, hogy lehetővé tegyék az alkatrész-integráció hatékony elemzését. Az autóbelsőket is virtuális világban próbálják ki elsőként, hogy kiszűrhessék a nem jól használható megoldásokat. Mindezek a tevékenységek mérséklik a valódi jármű-, vagy szerszám-prototípusok létrehozásának szükségességét , így végső soron a költségeket.