A 1990-es években a BMW kínált kis kétüléses kupét, előbb a Z3, majd a Z4 sorozatból. A különleges modellek akkor tűntek el, amikor a Z3 és Z4 roadstereknél használt vászontető helyett a második generációs Z4-nél már nyitható fémtetőt alkalmazott a BMW.

Ám úgy tűnik, a BMW-t nem hagyta nyugodni egy ilyen kupé gondolata, mert az olasz Zagato stúdióval karöltve a klasszikus autók és motorkerékpárok egyik legnevesebb kiállítására, a Concorso d’Eleganza Villa d’Estére közösen készítettek egyet.

A forma kialakítása Adrian van Hooydonk, korábbi BMW-főtervező és Norihiko Harada, a Zagato főtervezőjének közös munkája. Nem egy tökéletesen új autóról van szó, a műszaki alapokat a BMW Z4 adja, erre készült kupé karosszéria, amelyet kézzel formáztak alumíniumból. A színekért és az utastér kárpitozásáért Andrea Zagato, a Zagato művészeti igazgatója felelt.

Az autó arányait továbbra is a hosszú motorháztető és a hátsó tengelyhez tolt utascella határozza meg, de a részletek egyértelműen a Zagatóra utalnak. Nagyon jellegzetes a magasan kifutó tetőív, amely nyomán határozott függőleges felület alakul ki a kocsi hátulján. De ilyen a hátsó sárvédők masszív íve, illetve az oldalablakok és a hátsó szélvédő sarkainak találkozása is. A tető dupla dombja is szinte minden Zagatón felelhető, ezzel csökkenthető az első felület, de megmarad a hely, ha bukósisakban vezetne valaki. Megtartották a BMW veseszerű hűtőmaszkjait, de azokban a rácsot apró Z betűk formázzák.

Az utastér többé-kevésbé megegyezik a normál Z4-ben láthatóval, itt a gyári modellekétől eltérő színek és különleges anyagok jelentenek újdonságot.

Egyelőre ugyan egy kiállítási tárgyról van szó, de akár utcára is kerülhet néhány darab. Dr. Andrea Zagato a cég közleményében leszögezi, könnyű úgy megépíteni egy tanulmányt, hogy annak nem kell megfelelnie a forgalomba helyezés szabályainak, az ütközésbiztonsági vagy gyalogosgázolási előírásoknak, de a Zagato mindig is használható autókat készített ügyfeleinek és ezúttal sincs másképp. A BMW Zagato coupé ezért ellátogatott a BMW tesztpályájára is, ahol nagysebességű próbáknak is alávetették, majd végül a kocsit Németországban forgalomba is helyezték.

Ráadásul a BMW azt mondja, a BMW Zagato coupé előfutára a márka és az olasz tervezők szorosabb együttműködésének. A digitális tervezés új lehetőségeket teremtett.

A mostani példa is mutatja, hogy az biztosan nem rossz, ha a BMW technikáját olasz formákkal vegyítik.