Nem a Volvo lenne a Volvo, ha nem rukkolna ki újabb és újabb biztonságtechnikai megoldásokkal. A Genfi Autószalonon leleplezett új V40-ben debütál a gyalogoslégzsák, amelyet most részletesen is bemutat a svéd gyártó.


Kínában a halálos kimenetelű balesetek 25 százalékában gyalogos az áldozat. Ez az arány Európában 14, az Egyesült Államokban pedig 12 százalék. Ennél azonban még nagyobb számban szenvednek sérülést a gyalogosok.

A gázolásos balesetek során a legsúlyosabb fejsérüléseket a motorháztető alatti kemény szerkezet, a szélvédő alsó része és az A oszlopok okozzák. A Volvo többek között ezért is kezdte el a gyalogoslégzsák technológiájának kifejlesztését.

Az autó elejébe ágyazott hét érzékelő jeleket továbbít a vezérlőegységnek. Amikor az autó egy objektummal lép fizikai kontaktusba, a jelek módosulnak. A vezérlőegység kiértékeli a jeleket, és ha emberi lábként értelmezi a jelek által továbbított információkat, kinyílik a gyalogoslégzsák.

A rendszer 20 és 50 km/órás sebesség között aktív, mivel a gyalogosgázolásos balesetek 75 százaléka 40 km/óránál alacsonyabb sebességen történik. Akkor lép működésbe ha a – két éve bemutatott –  gyalogosfelismerő és automatikusan fékező rendszer nem tudta az ütközést elkerülő módon megállítani az autót.

A légzsák működéséhez a motorháztető elmozdulása is hozzá tartozik. A motorháztető valamennyi csuklóját pirotechnikai kioldószerkezettel látták el a Volvo mérnökei. Gázolás esetén egy csap eltávolításával kiold a motorháztető-panel hátsó része.

Ezzel egyidejűleg aktiválódik a légzsák, és megtelik gázzal. Felfúvódása során a légzsák feltolja a motorháztetőt, amely tíz centiméterrel emelkedik meg, és ebben a helyzetben marad. A motorháztető és a motortér kemény részei között létrejövő rés miatt a motorháztető deformálódhat, tompítva ezzel az ütközést a gyalogos becsapódásakor.