Nemcsak itthon, de külföldön történt koccanás esetén is fontos, hogy legyen a kocsiban baleseti bejelentő. “Egyébként is kiszolgáltatottak vagyunk külföldön, tárgyalási pozíciónkat a nyelvi nehézségeken túl ronthatja, ha  alap dolgokban sem vagyunk felkészültek” –  figyelmeztet Horváth László, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. szakértője.


Érdemes az internetről az adott országban használatos formanyomtatványt letölteni. Hasonló a formátuma, mint a magyarnak és a rovatok jelentése is ugyanaz, persze nyilván a helyi nyelven írva. “Noha a magyar is tökéletesen megfelel, eggyel jobb, az angol, esetleg a helyiek által használt formula is, az sokat lendíthet vitás helyzetek rendezésénél” – állítja Horváth László.
 
Amennyiben mi vagyunk a károkozók, célszerű, ha van nálunk biztosítottság igazolására szolgáló zöldkártya, amely az unión belül már nem kötelező, de ugyancsak ajánlott. A MABISZ honlapján megtalálhatjuk a zöldkártya-egyezményben résztvevő országok listáját és azon államok listáját is, ahol ajánlott ezen dokumentum megléte, mert a rendőr igazoltatásnál kérheti és büntetést von maga után, ha az autós nem rendelkezik vele.

A baleseti bejelentő kitöltésével és az érvényes biztosítási időszakra kiállított kötelező biztosítási igazolásunk átadásával mindent megtettünk. Természetesen ha a balesetben részes fél rendőrségi helyszínelést kér, azt kötelesek vagyunk elfogadni.


Abban az esetben ha mi vagyunk a károsultak a károkozóval szemben, ugyancsak a fent leírtak alapján célszerű eljárni, azonban ránk hárul a feladat, hogy a károkozó felelősségbiztosításának érvényességéről dokumentumot hajtsunk be tőle.

Feltétlenül érdemes rendőrségi intézkedést kérni, ha a felelősségbiztosítás nem tisztázott vagy a részes fél nem ismeri el a felelősséget. Ezzel a  későbbiekben a nemzetközi kárrendezésben illetékes biztosító munkáját könnyítjük meg, mert hivatkozhat a helyszínen történt  adatrögzítésre.

Nyaraláskor jó eséllyel van nálunk fényképezőgép, feltétlenül rögzítsük pár fotón a sérüléseket, a helyszínt és a gépjárművek helyzetét, mert ha szükséges, rendelkezésre tudjuk bocsátani az ügyintézéshez. Nyugodtan fotózzunk utcatáblát, rendszámot is akár, elejét vehetjük az elírások nyomán fennálló félreértések utólagos hosszadalmas tisztázásának.  “Alapszabály, hogy olyan nyomtatványt, vagy olyan állítást, amelyet nem tudunk elolvasni, vagy tartalmát nem ismerjük, nem vagyunk kötelesek aláírni.” – emlékeztet Horváth László.
 
Ma már természetes, hogy utazás előtt biztosítást kötünk magunkra, de egyáltalán nem megszokott, hogy a kocsira is kötnek az emberek. Pedig ennek külföldön hirtelen nagyobb a jelentősége, mint itthon a hétköznapokban.


Érdemes legalább erre az időre határozott idejű casco biztosítást kötni. Aki évek óta baleset nélkül vezet, az is pórul járhat ismeretlen terepen, de előfordulhat, hogy az autója hagyja cserben. “A gépjárművünket pár ezer forintért műszaki meghibásodás ellen is biztonságban tudhatjuk, egy önálló termékként köthető asszisztencia biztosítással. Így nem rostokolunk majd az út szélén ismeretlen autómentőre várva.”

Fontos tudatában lennünk annak, hogy nyaraláskor néha olyan, adott pillanatban hétköznapinak tűnő helyzetekbe megyünk bele, ami saját lakhelyünkön meg sem fordulna a fejünkben. “Mikor hagynánk idehaza vadidegeneknek, hogy vezessék a kocsinkat? Vagy mikor hagynánk egy halom személyes holmit a kocsi utasterében felügyelet nélkül? Mégis, nyaraláskor ez simán megesik velünk, amikor megérkezünk szálláshelyünkre, vagy utunk során egy étterembe!” – figyelmeztet Horváth László.

Amennyiben egy szállodaportás helyettünk parkol, és eközben sérülés éri a gépjárművet, azonnal készíttessünk cégszerűen aláírt jegyzőkönyvet és rögzítsék benne az illetékes biztosítótársaság nevét, ahol ezen fedezetre a szálloda biztosítva van. Ha nincs, akkor kötelezettség vállalásra vonatkozó nyilatkozatot kell kiállítaniuk, hogy a javítási költséget ők állják.

Megérkezéskor, ha az összes csomagunk a gépjárműben van, egy felnőtt maradjon kint a kocsiban – ez vonatkozik parkolóban megállásra is – mert így az értékszerzés miatti feltörés kockázatát csökkenthetjük. Amennyiben ez nem megoldható, akkor mindig forgalmas vagy megvilágított, esetleg térfigyelő kamerával ellátott helyen parkoljunk és ügyeljünk, hogy az utastérben értéktárgy vagy csomag ne maradjon.

Fontos tudnunk, hogy poggyászkár esetén kizáró ok lehet, ha a bőröndöt az őrizetlen utastérből lovasították meg. Az apró betűknek utasbiztosításnál is lehet jelentősége.