Márciusban már járt a rali-világbajnokság mezőnye az amerikai kontinensen, Mexikóban, most másfél hónappal később visszatérnek a csapatok, ezúttal az argentin pampákra. Ez egy nagyon kedvelt helyszíne a világbajnokságnak, ahol rengeteg latin amerikai néző érkezik a helyszínre, így a hangulat fesztiváli lesz. Kempingeznek, esznek-isznak és mulatnak a nézők az arra haladó versenyautók árnyékában.

Vélhetően Citroën és a Ford is szeretne egy normális versenyt teljesíteni a hétvégén, a Portugál-ralit követően. Azon a futamon Sebastien Loeb már az első napon kiesett, míg a Ford pilótái másnak búcsúztak. Ők vissza tudtak állni, de csak Petter Solberg tudott elfogadható eredményt elérni. A versenyt Mikko Hirvonen nyerte, de autója szabálytalansága miatt eredményét törölték.  

Ilyen előzmények után igazán parázs csata várható Argentínában. A verseny abszolút esélyese Sebastien Loeb, aki zsinórban hatszor (2005 óta mindig, 2010-ben nem volt vb-futam) nyert itt.


“A portugáliai csalódás után ezen a ralin, amelynek páratlan az atmoszférája, a győzelemre koncentrálok”- nyilatkozta a nyolcszoros világbajnok. “Az első nap ismét nagy fejfájást fog okozni a startpozíció megválasztása. Portugáliában meg mertük kockáztatni, hogy mi megyünk elsőként, mivel az első nap mindössze 35 km-nyi gyorsaságit kellett megtenni. Argentínában csak pénteken 200 km mért szakasz lesz! Ha esik, elől kell lennünk, hogy ne kelljen dagonyáznunk a sárban. Ha nem, akkor jobb, ha a 15. hely körül rajtolunk” – folytatta Loeb.

Hirvonentől kizárásával továbbra is Loeb vezeti az egyéni ponttáblát is, s ha az itt már megszokott formáját hozza marad is az élen.

A Ford igyekszik megakadályozni ezt, amire autó szempontból minden esélye meglenne, hiszen a tavalyi évhez képest a Fiesta WRC sokat gyorsult, főként a motorja tűnik erősebbnek. Ám pilóta ügyben akadnak gondok.

Hiányzik majd Jari-Matti Latvala, aki Loeb legyőzésére léptettek elő elsőszámú versenyzővé, de négy versenyből csak egyen szerzett pontot. A finn mélyrepülését a pályán kívül is folytatta, kulcscsonttörést szenvedett sífutás közben, s most lábadozik. Helyét a MINI-től kölcsönzött Dani Sordo tölti be ezen az egy ralin.  Sordóval nem tettek rossz lóra a Fordnál, hiszen gyors volt a murvás Portugál-ralin és 2009-ben Argentínában második volt. Sordoban munkálkodhat a bizonyítási vágy is, hiszen most a MINI-nél is versenyképesebb autóban egy az egyben csatázhat Loeb ellen, akit olyan hosszú ideig támogatott a Citroënnél.

Petter Solbergnek egyéni érdeke, hogy jól szerepeljen, jelenleg négy pont a lemaradása Loeb mögött, akár még meg is előzheti a versenyen. Vb-éllovasként pedig a Ford-csapatnál is átvehetné a vezérszerepet. Solberg elárulta, hogy nem fog a verseny elejétől támadni.

“Élvezem ezt a versenyt, de azt hiszem idén teljesen más lesz. 120 kilométerrel hosszabb most, mint 2011-ben és ez megváltoztathatja, ahogy egyes versenyzők közelítenek hozzá. Ez nem egy sprint, ez egy hosszútávú verseny. Nem kell túl korán izgulni és a rajttól támadni. Szóval én várni fogok egy kicsit, felveszem a tempót és később hajtok keményebben, ha szükséges” – mondta a 2003-as világbajnok.

A Hirvonen kizárásával Portugáliában győztessé előlépő Mads Östberg nagyon feni a fogát egy jó helyezésre, hiszen a győzelemmel nagy magabiztosságra tett szert az Adapta WRT csapat tagja. Nasser Al-Attiyah is legjobb világbajnoki helyezésével (negyedik lett Portugáliában) a háta mögött vág neki a hétvégi futamnak. A katari bajnokot még az is segítheti, hogy ő már nyert ezen a terepen, hiszen ő a Dakar-rai 2011-es bajnoka.

Nem ő lesz az egyetlen dakaros mezőnyben, hiszen rajthoz áll Eliseo Salazar is. Az 57 éves chilei pilóta korábban az említett tereprali verseny mellett indul a Forma-1-ben, a Le Mans-i 24 órás, az Indinapolis 500 versenyen is.

Ez történ 2011-ben az Argentin-ralin

A raliról

A versenyt idén hamarabb, kora őszi körülmények között rendezik meg, így az eddig ott megszokott hideg, esős, ködös rali helyett várhatóan napos-meleg időjárás fogadja a résztvevőket. Az argentin gyorsasági szakaszok lassabbak, de technikásabbak az átlagosnál. Az útfelszín is elég homokos, ami növeli a defektek kockázatát, hiszen több követ felhordhatnak az útra az egymás után elmenő autók.

A 2012-es Argentin-rali ezúttal is három napon át tart, csütörtökön lesz az időmérő, majd péntektől-vasárnapig a gyorsasági szakaszok. A 19 gyorsasági szakasz 503 km-t tesz majd ki az átlagos 350 km-el szemben. A 2002-es Szafari-rali óta – a gyorsasági szakaszokat nézve – nem volt ilyen hosszú egyetlen verseny sem. Az utolsó nap reggelén a mezőny a 66 km hosszú Matadero-Ambul szakaszt teljesíti.

Változás idén, hogy visszatér a klasszikus La Pampa-La Pampa gyorsasági és új helyszíne lesz a tradicionális gyorsaságinak Villa Carlos Pazban, közel Cordobához, amely a rali főhadiszállása is lesz egyben.

Az elmúlt évek Argentin-rali győztesei:

2011        S Loeb (Citroën)
2009        S Loeb (Citroën)
2008        S Loeb (Citroën)
2007        S Loeb (Citroën)
2006        S Loeb (Citroën)
2005        S Loeb (Citroën)
2004        C Sainz (Citroën)
2003        M Grönholm (Peugeot)
2002        C Sainz (Ford)
2001        C McRae (Ford)
2000        R Burns (Subaru)

A világbajnokság állása a Portugál-rali után (élmezőny):
Pilóták

1. S Loeb        66 pont
2. P Solberg     62 pont
3. M Östberg    53 pont
4. M Hirvonen   50 pont
5. J Novikov     39 pont
6. J-M Latvala  28 pont
7. D Sordo       21 pont

Konstruktőrök

1. Citroën           108 pont
2. Ford WRT         96 pont
3. M-Sport Ford    69 pont
4. Qatar WRT       31 pont
5. Mini WRC         26 pont

(Forrás: Amber PR)