A Toyota új versenymotor fejleszt, a Nemzetközi Automobil Szövetség szabályainak megfelelő úgynevezett Global Race Engine-t – számol be a rali-vb hivatalos honlapja, a Wrc.com. A rali-világbajnokság mellett a túraautó-világbajnokságban is használt motor 1,6 literes turbófeltöltéses.

A honlapnak nyilatkozó Toyota-szóvivő elmondása szerint a motor elkészült és még idén megkezdik a tesztelését autóban is. “Ez egy fejlesztési projekt, de még nagyon az elején járunk – a motor még csak néhány hete indult be először. Mi az S2000-s autó felé hajlunk, amely elsőként privát ügyfeleknek készül. Az autó a jövő évnél hamarabb nem lesz elérhető. A motor beépíthető bármely modellbe, de a Yarisnak lehet értelme” – mondta.


Jelenleg a Toyota a hosszútávú versenyzésen dolgozik. Hibrid versenyautójuk ott lesz a Le Mans-i 24 órás futamon is. A világ korábbi legnagyobb autógyártójának vélhetően meg sem kottyanna két sorozatban is versenyezni és vélhetően a kettő együttes költségvetése sem éri el a Forma-1-re költött összeget.

“Közép- és hosszú távon logikus választás lehet a WRC. Már szerepeltünk ott, és ez visszatérés lenne a raliba” – tette hozzá a szóvivő.

Az S2000-es modellek bajnoksága az Intecontinental Rally Challenge, ahol gyártóként a Škoda és a Peugeot vesz részt, ugyanakkor a WRC versenyein is indulhatnak S2000-es modellek. Turán Friciék is egy S2000-es Forddal versenyeztek tavaly. Az S2000-es és WRC modellek sok tekintetben mások, de épp a költségcsökkentés nyomán az FIA számos elem esetében azonosságot ír elő.

A Toyota autói az 1970-es évektől szerepeltek nemzetközi raliversenyek élmezőnyében, a ’90-es években voltak a csúcson.  1990-ben és 1992-ben Carlos Sainz, 1993-ban Juha Kankkunen, 1994-ben Dider Auriol nyert egyéni világbajnoki címet a márka autójával, a Toyota 1993-ban, 1994-ben és 1999-ben nyert konstruktőri bajnoki címet a WRC-ben. 1999 után elhagyták a sorozatot, majd a Forma-1-ben folytatták.

A Toyota ralis múltja nem épp szeplőtelen, hiszen 1995-en a csapatot kizárták a WRC-ből, miután szabálytalan szűkítőt alkalmaztak a turbó előtt. A trükkös szerkezet a megengedettnél több levegőt engedett a feltöltőre, így növelte a motor a teljesítményét.

1999 óta is épít raliautókat a Toyota, főként Dél-Afrikában, de a kölni sportrészleg is kínál átalakított Yarist.

Jelenleg a rali-világbajnokságon a Citroën és a Ford a két fő résztvevő, míg a MINI kisebb gyári támogatással vesz részt. Jövőre érkezik a Volkswagen, amely a hagyományos autópiacon a világelsőségre törekszik, többek között a Toyota ellenében is.