A drága benzin csak érzelmi kérdés

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2012.04.09. 09.04

Az osztrák autóklubok szerint nem kizárólag az olajtársaságok felelősek a magas üzemanyagárakért.

Igazából nincs is értelme magas üzemanyagárakról beszélni, hiszen az üzemanyag az aktuális ártól függetlenül folyamatosan “túl drága”, mivel elsősorban szubjektív, érzelmi kérdésről van szó – vélik az osztrák autóklubok szakértői.


Az ÖAMTC (Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touring Club) és az ARBÖ (Auto-, Motor- und Radfahrerbund Österreichs) szakértői szerint az olaj kitüntetett gazdasági szerepe miatt alakulhatott ki az a gyakorlat, hogy az olajtársaságoknak – más ágazatoktól eltérően – valamilyen módon indokolniuk kell áraikat. “Az olaj gazdasági szerepe az emberi szervezet vérkeringéséhez hasonlítható” – fogalmazott az ARBÖ autóklub főtitkára, Lydia Ninz.

Az üzemanyagárak kérdése erőteljes indulatokat kelt, ezt az is mutatja, hogy más, sokkal kisebb technológiai háttérrel előállítható termékek árát jóval engedékenyebben kezeli a közvélemény. Például valamely kurrens vízmárka literje a szupermarketekben 30 centbe kerül, ami 170-szerese a csapvíz árának. A sör pedig – amelynek gyártása semmiféle különösebben fejlett technológiai hátteret nem igényel – körülbelül annyiba kerül, mint maga a dízel üzemanyag.

Az osztrák autóklubok a “drága üzemanyag” probléma okát részben abban látják, hogy az olajtársaságok “hallgatólagos egyetértésben” a rotterdami spot nyersolajárhoz igazítják áraikat. Lydia Ninz azonban elzárkózott attól, hogy ármegállapodásnak nevezze ezt a mostanra már “polgárjogot” nyert, az olajtársaságok közötti versenyt korlátozó gyakorlatot.

“A spot ár már eleve magas viszonyítási pont” – mutatott rá Elisabeth Brandau, az ÖAMTC osztrák autóklub közlekedésgazdasági szakértője. Szerinte a szuperbenzinnek jelenleg literenként 6 centtel, a dízelnek legalább 2 centtel kellene olcsóbbnak lennie.

Az üzemanyagárak csökkentésére Lydia Ninz nem tartja célravezetőnek a hatósági ármaximalizálást, mivel “akkor mindenki egyrészt egyszerűen az ármaximumot alkalmazná”. Ehelyett az olajár-spekuláció megfékezését javasolja, például tranzakciós adó bevezetésével, illetve a fedezet nélküli “pőre” származékos befektetési eszközök kereskedelmének korlátozásával. A magas üzemanyagárakért nem egyedül az olajtársaságok felelősek, hanem “a tőzsdével és az adójövedelemben érdekelt állammal folytatott összjáték” – fogalmazott.

Forrás: MTI

Tudni akarod mennyi autód valós fogyasztása? A Vezess.hu online autós naplója megadja a választ!

Kommentek

  • kulcsarpisti

    Az etanol jelentene megoldást. És még védi is a környezetet.

  • troll

    és egye drágább lesz: a világgazdaság szárnyal,a többmilliárdos népességű ázsia évi 10% körüli gdp növekedést produkál, ezért rohamosan nő az olajfogyasztás (pl. kínáé 10 év alatt megduplázódott!!) , miközben a termelési kapacitások végesek.

    az olajexportőr országokra az aranykor évtizedei fognak köszönteni, az arabok már most is fürdenek a pénzben.

    az a néhány ország lesz a nagy vesztes, akik rohamosan szakadnak le a világgazdaságtól, így a jövedelemszintjük csökken a világátlaghoz képest, tehát az erőforrásokért folytatott versenyben egyre rosszabb pozícióba kerülnek.

    sajnos magyarország épp ebbe az amúgy kicsi csoportba tartozik.

  • petros

    Nevezess fórumtárs! Kétségtelen a japán elektromos szuperkocsi neve helyesen:Eliica. Bár pontosan nem emlékezem, mikor láttam a róla készült filmet, de biztos, hogy régebben mint két éve. Viszont ha még 2004-ben tesztelték, akkor is igen figyelemreméltó, hogy fejlesztéskor az elektromotoron javítottak és ennek ereményeként a kocsi folyamatosan gyorsult, mint ahogy a tesztpilóta is beszámolt erről a próbaút után. Az, hogy szerinted le vagyok maradva, nem tudom miből veszed, de nem ez az érdekes. Hanem megdöbbentő, ahogy “kezelted”, vagy inkább lekezelted laikus hozzászólókat. Mert biztos, hogy pl. vasoxid akkumulátor nincs, de ezt meg lehet normális hangnemben magyarázni, nem pedig útszéli hangnemben, mélységesen lenéző módon legyalázni azokat, akik valamit félreértettek. Szóval összegezve részemről nem kívánok veled eszmecserét folytatni, mert ahhoz az intelligenciaszintedet igencsak javítani kellene, de úgy tűnik, ez a stílus annyira rögződött benned, hogy nem tudsz már változtatni okos tojás!

  • péloday

    Troll
    Nagy vonalakban egyetértek azzal amit írsz,de van számomra egy kis bibi……..Ami persze nem a hozászolásodból fakad . Még pedig ,rendben van ,hogy a készletek és a”kapacitások” végesek,de emberek a világ óceánjainak az 5%-t sem fedezte fel még az emberiség !!! Ki ,hogyan, mikor számolta ki mennyi olaj van még ??? Még a szárazföldön is vannak területek ahol ember még nem járt !!! Nem azt mondom túrjuk fel a világunkat,de ne higgyünk el mindent ! Az olaj nem drága ezt mindenki tudja……..És nem véletlenül ,mert annyi van ,hogy fel sem tudjuk fogni……… és igen lassan ,de folyamatában termelődik. Ezt had ne kelljen részleteznem. A magas árakért a adók mértéke a felelős, és a spekuláció ! Én arra lennék kíváncsi ha megoldható lenne ,hogy mindenki letegye az autót mondjuk 1 hétre ,persze csak “úgy”minden előzetes megbeszélés nélkül ,akkor a kormányok az olajtársaságok a nyerészkedő spekulánsok mennyire pánikolnának ? Mivel kampányolnának az olaj mellett ?, Hé emberek vegyétek mert ez kell,fontos,van dögivel csak vicceltünk a magas árakkal !!! Ez drog mégpedig kemény, az olaj által érezzük szabadnak magunkat ! Mehetünk ahová csak szeretnénk ,ezért ezt a szabadságot nehezen adjuk fel ! A cikkre visszatérve belegondoltatok abba ,hogy ez Ausztriáról szól ? Európa egyik leggazdagabb államáról ? Már ott sokallják!!! Akkor mit mondjunk mi “balkániak” itt az gödör mélyén ?

  • OLDBOY

    Persze a háborúhoz szükséges olaj az rendelkezésre áll.A civil autósokat meg sujtják a különböző cimen kirótt adók.

  • nevezess

    kulcsarpisti: De csak a komplett idióták számára, a valóság ennek pontosan az ellenkezője!

    http://www.greencarcongress.com/2012/03/yang-20120316.html

  • nevezess

    petros: Rossz helyre írtál, az egy másik cikknél volt de mindegy :)
    Nem az elektromotoron javítottak a fejlesztéskor, az baromira nem ez a lényeg, az összes elektromos járműnek olyan jellegűek a menetdinamikai tulajdonságai mint amik úgy lenyűgöztek az Eliica-ban, de ez nem az elektromotorok továbbfejlesztésének következménye, hanem magának a villanymotornak, nem kell azt különösen fejleszteni, már 50 éve is 1000x jobb volt jármű hajtására mint akármelyik belsőégésű motor.
    Ha neked nem tetszik, hogy kiröhögöm az idiótákat az a te egyéni szoc. problémád. Van egy szint ami alá menve nem kegyelmezek senkinek, ha idiótaságot állít, megkapja érte a magáét! :)

  • nevezess

    péloday: Üvölt, hogy lövésed sincs a kérdéshez. Majdnem 100 éve végeznek kutatásokat új olaj-földgáz-szén lelőhelyek után ráadásul egyre nagyobb intenzitással, ennek ellenére olajból már 40 év óta(!!!) meredeken csökken a sikeres felfezezések száma és az ott becsült készletek mennyisége. Szerinted ebből mi következik, hogy még hatalmas felfedezetlen készletek lennének? LOL! :)
    Másrészről teljesen mindegy milyen készletek vannak, a kinyerhetőség (EROEI) a fontos, ami drámaian zuhan, 100 éve még 100 : 1-hez volt, most már alig 10 : 1-hez, azaz 1 hordó energiáját használjuk fel arra hogy 10 hordónyi olajat hozzunk felszínre. Ha ez megközelíti az 1-et – és ez hamarosan meg lesz – teljesen mindegy mennyi olaj van még a földben, energiahordozónak azt soha senki nem fogja már kitermelni mert az szinte több energiába kerülne, mint amennyit az olajból kinyerni lehetne.

  • péloday

    nevezess :Látszik,hogy egy tudatlan p…cs vagy !! Te csak azt nyüszögöd amit elhitetnek veled!!!! Gondolom te csak kenyéren és vízen élsz mert azt mondták neked ,hogy csak az az egészséges !! Ha az Olaj igencsak kifogyóban lenne akkor drága lenne …DE NEM AZ!!! Csak mire hozzánk kerül addigra “drágul”meg !

  • nevezess

    péloday: No, veled ez nem fordulhat elő, mert te semmit sem tudsz, tehát nem is hitethettek el veled semmit sem. :)
    Nem drága az olaj? Te tudod egyáltalán milyen cikkhez szóltál hozzá? Nem, nem kell válaszolni, csak költői kérdés volt, tökéletesen bebizonyítottad, hogy fingod sincs. :)
    Leülhetsz, elégtelen.

  • péloday

    Figyelj te kis görény ! Írom te vadparaszt még egyszer az olaj nem drága ,ha az lenne akkor a világon egyetlen ország sem lenne ahol olcsón juthatnál benzinhez ! Felteszem a kérdést neked te kretén a világon mindenhol drága a benzin ? Válaszolok helyetted te hulladék . NEM B..D MEG ! Erről ennyit te gyökér ! :)

Ha meglátod ezt a lakóbuszt, egyből be akarsz költözni

Sokan álmodnak titkon arról, hogy megveszik életük lakókocsiját. Egy amerikai cég olyan lakóbuszt épített, mely a legvadabb álmokat is túlszárnyalja.

Button kocsmát kapott az F1-pályán

A hétvégén 300. Forma-1-es futamán induló Jenson Buttonnak szép gesztussal kedveskedett a McLaren-Honda Szepangban.

F1: Nincs új szerződése a Német Nagydíjnak

A héten bejelentett 2017-es versenynaptárban három futam is kérdőjeles. Németországnak például valóban nincs szerződése.

Amikor 280-nál leszakad az ajtó, az nem vicc

A pilóta nem kicsit lepődött meg, amikor egyszer csak a száguldó út néz vissza rá az anyósülés felöl

F1: Alonso kihagyja az időmérőt

Fernando Alonso a 30 helyes rajtbüntetése miatt csak egyetlen kört tesz meg a Maláj Nagydíj időmérő edzésén.

Győri gyilkológép: Audi RS3 Limousine

A fél évvel ezelőtt bemutatott Audi RS3 hajtáslánca most az A3 limuzinba is beköltözött. Jól áll neki a lépcsős far.

Szintet ugrott az új Nissan Micra

Nagyon áramvonalas az új Nissan Micra, de ami igazán meglepő benne, hogy az ötödik generáció végre igazán szép belül.

Magyar gazdák derékig sárban

Hiába a több tonnás vas, a hatalmas kerekek és az ügyes sofőr, a magyar gazdákat sem kíméli a kegyetlen sár, amiből sokszor nincs menekvés.

F1: A Red Bull meglepetést okozhat Malajziában?

Max Verstappen úgy érzi, hogy a Red Bull “nagyon erős” teljesítményt nyújtott a hosszú etapokon Szepangban.

Videón az új Suzuki Ignis

Úgy látszik, a Suzuki még mindig képes réseket meglátni kisautó-kínálatában. A legújabb modell egy Japánban gyártott városi terepjáró, amely jövő év elején érkezik hazánkba.

F1: Vettel lemondott a győzelemről

A Maláj Nagydíj pénteki edzései után Sebastian Vettel elismerte, hogy normális körülmények mellett a Ferrarinak nincs igazi esélye a vasárnapi győzelemre.

Párizs az idén kísértetszalonná változott

Az autókiállítás második napján reggel tízkor még több a hosztessz és a kocsikat törölgető segéderő, mint a látogató. Hova lettek innen az emberek?