Javaslatot tett az Európai Bizottság szerdán arra, hogyan látja csökkenthetőnek “a gépjárművek másik tagállamban történő nyilvántartásba vételéhez kapcsolódó szükségtelen terheket”.


A szokásos heti bizottsági ülésen született döntést kommentáló közleményben a testület emlékeztetett arra, hogy az uniós polgároknak és vállalkozásoknak minden évben mintegy 3,5 millió gépjárművet kell másik tagállamba költöztetniük és nyilvántartásba vetetniük a vonatkozó nemzeti jogszabályok szerint. Ez viszont nehézkes és hosszadalmas adminisztratív folyamat: átlagosan 5 hetet vesz igénybe, és megközelítőleg 400 eurós (118 ezer forint) költséget jelent mind a polgárok, mind a vállalkozások számára.

E problémák ráadásul jócskán akadályozzák az áruk, a szolgáltatások és a munkavállalók szabad mozgását, és ennek következtében a növekedést és a munkahelyteremtést is Európában. Ezért lép ma fel az Európai Bizottság e szükségtelen adminisztrációs teher radikális csökkentése érdekében.

A javaslat egyebek között korlátozni kívánja a más EU tagállamokból származó gépjárművek újbóli nyilvántartásba vételét, beleértve az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások járműveit is. Például azok a polgárok, akik egy másik tagállamban dolgoznak és munkaadójuk által regisztráltatott autót használnak, nem lesznek kénytelenek azt ismételten nyilvántartásba vetetni. Lopott autót Antonio Tajani ipari biztos szerint “lehetetlen lesz regisztráltatni” egy másik EU-tagországban.

Bevezetnék azt az alapelvet, hogy a gépkocsit abban az uniós tagállamban kell nyilvántartásba venni, ahol a tulajdonos él, és más uniós tagállamok nem kérhetik tőle, hogy azt náluk is nyilvántartásba vetesse, még akkor sem, ha a gépjármű tulajdonosa hosszabb időt tölt e tagállamokban.

Tajani javaslata a közlemény szerint az adminisztráció “igen jelentős” leegyszerűsítésével járna, és a bizottság számításai szerint legalább 1,5 milliárd euró (442 milliárd forint) megtakarítást jelentene évente a vállalkozások, a polgárok és a nyilvántartással foglalkozó hatóságok számára.

Az elképzeléseket még az Európai Parlament és az uniós tagországok kormányainak vitafóruma, a Tanács is megvitatja.

Amennyiben a javaslatot az Európai Parlament és a Tanács is elfogadja, az az alábbi előnyökkel fog járni:

  –  Azoknak a polgároknak, akik az év egy részét egy másik uniós országban lévő nyaralójukban töltik, autójukat nem kell ott újra nyilvántartásba vetetniük.
–    Azoknak, akik véglegesen más uniós országba költöznek, 6 hónapjuk lesz arra, hogy autójukat ott újra nyilvántartásba vetessék.
–    Azoknak a polgároknak, akik használt autót vásárolnak vagy adnak el egy másik uniós országban, nem kell újabb műszaki ellenőrzésekkel, sem adminisztratív problémákkal számolniuk.
–    Azoknak a polgároknak, akik egy másik uniós országban dolgoznak, és munkaadójuk által az adott országban regisztrált autót használnak, azt ezentúl nem kell ismételten nyilvántartásba vetetniük saját országukban.
–    Az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások gépjárműveiket újbóli nyilvántartásba vétel nélkül vihetik át egy másik uniós országba a nagyobb vakációk idején (pl. ugyanazokat az autókat tarthatják a tengerparton a nyári szabadságok alatt, és az Alpokban télen). Ezzel alacsonyabbak lesznek a gépjármű-kölcsönzés költségei.
–    A vállalatok esetében is ugyanez az elv érvényesül: az autókat, kisteherautókat, autóbuszokat és kamionokat abban az EU tagállamban kell nyilvántartásba venni, ahol a cég központi irodája van, és ezt a többi uniós tagországnak el kell fogadnia.
–    A nyilvántartást végző hatóságok között szorosabb lesz az együttműködés, ami megkönnyíti a lopott autók nyomon követését.   Lehetetlen lesz lopott autót regisztráltatni egy másik EU országban.
–    Számos ellenőrzést teljes egészében eltörölnek, mivel a hatóságok az autókra vonatkozó összes szükséges műszaki információt közvetlenül is megkaphatják az eredetileg regisztráló országban működő hasonló szervektől.