A helyi lakosok által csak La Feliznek, vagyis boldog városnak becézett Mar del Platán az élet alaposan felbolydult, ugyanis a pihenni vágyók által kedvelt tengerparti településen ezekben a napokban igencsak nagy a nyüzsgés. A 2012-es Dakar-rali résztvevői első napjukat töltötték el az adminisztratív és technikai átvételen, hogy aztán január elsején elinduljanak és két héttel később sikeresen célba érjenek Limában. Várhatóan egymillió szurkoló érkezik majd a hivatalos rajtceremóniára, ami után egy rövidke gyorsasági vár a résztvevőkre.


A versenynek ezúttal sincs köze Dakarhoz, továbbra is Dél-Amerikában zajlik. Öt argentin, öt chilei és négy perui szakasz került be a jövő évi Dakar-rali programjába, amelynek össztávja több mint 8300 km lesz.

Peru a 27. ország, ahova a világ leghíresebb tereprali-viadalának mezőnye eljut. A negyedik dél-amerikai lebonyolítás alkalmával először fordul elő, hogy nem “körbe” mennek a résztvevők, hanem az Atlanti-óceántól – Mar del Platától – a Csendes-óceánig – Limáig – keresztben szelik át a kontinenst.

Összesen 465 jármű sorakozik fel majd a rajtdobogó mögött, ez a szám 15%-kal nagyobb, mint a 2011-es versenyen indulók száma. 171 autó, 185 motor, 76 kamion és 33 quad alkotja majd a mezőnyt, azaz összesen 465 járművel versenyeznek a kalandvágyók. Ötven nemzet képviselői neveztek, köztük magyarok is.

Az útvonalban homokos és dűnés részek váltogatják majd egymást leginkább. Azonban ez nem csak ennyiben merül ki, hiszen maguk a dűnék is sokban különböznek egymástól ezekben az országokban. Miközben a chilei Atacama sivatag az óriási homokhegyeivel riasztja el a versenyzőket, a perui részeken inkább hosszában nyúlnak el a dűnék, így nehezítve a résztvevőknek az áthaladást.


A motorosok mezőnyében ezúttal is ott lesz a rajtnál Marc Coma és Cyril Despres, mindketten háromszor tudtak már győzni a versenyen, és nyilván mindent megtesznek, hogy még eggyel növeljék győzelmeik számát.

2012-ben azonban nyíltabb lehet a verseny. A szervezők ugyanis 450 köbcentiben maximalizálták a motorok hengerűrtartalmát, így mások számára is elérhetővé vált a jó eredmény. Ugyanakkor a versenyzők várhatóan nem tudják majd egy motorral teljesíteni a távot, de a motorcseréért 15 perc büntetés jár. Az élmezőnyből többen is kalkulálnak a cserével.

A kihívók között is találunk nagy neveket, hiszen Helder Rodrigues, David Casteu, Francisco Lopez vagy Pal-Anders Ullevalseter is beleszólhat az elsőségért folytatott küzdelembe. A portugál Paulo Goncalves vagy az amerikai Quinn Cody, aki a legjobb újoncként a 9. helyen végzett 2011-ben, szintén ott lehet a legjobbak között. Sőt, érdemes lesz figyelni az első alkalommal rajthoz álló kétszeres endurance-világbajnok Johny Aubert, vagy a négyszeres Bol d’Or-győztes Matt Lagrive-et is.


Nagy csatára számíthatunk az autóknál is, hiszen nemrég jelentették be, hogy az X-Raid nyolc versenyautóval nevezett a futamra. Ebből öt MINI, amelyeket többek között Stéphane Peterhansel és Nani Roma fog vezetni, valamint Krzysztof Holowczyc, a Selyemút-rali győztese.

2009-ben már sikerült a pódiumon végeznie, és talán most újra esélye lesz arra Robby Gordonnak, hogy ezt az eredményét megismételje, ám lehet, hogy nem ő lesz a leggyorsabb hummeres a mezőnyben, hiszen a csapat másik autóját a tavalyi győztes Nasser Al-Attiyah vezeti majd.

Gordon megmutatta a Hummert Al-Attiyahnak

Giniel De Villiers is dobogós reményekkel érkezik majd Mar de Platába a Toyotával, hiszen egyszer már éppen itt, Dél-Amerikában tudott győzni a versenyen, igaz akkor még a Volkswagen autójával.

A quadosoknál a Patronelli testvérek remek formában várják a januári rajtot. Az argentin szurkolók legnagyobb örömére a család továbbra is képviselteti magát a versenyen, hiszen 2010-ben Marcos, idén pedig Alejandro vitte haza az első helyet, de azért januárban figyelniük kell a cseh Machacekre, aki már ötször nyert Dakart négykerekű járművével.

Mellettük a lengyel Rafael Sonik és Lukasz Laskawiec is veszélyes lehet a címvédőre, így ebben a kategóriában is láthatunk majd izgalmas csatákat. Annál is inkább, mert a szervezők itt is betiltották a 900 köbcentis motorokat, a kisebb járművekkel többen is esélyesek lehetnek.

A 2012-es verseny kétségkívül fordulópont lehet a Kamaz-csapatnál a kamionos kategóriában, hiszen amióta a tavalyi verseny után a hétszeres győztes Vlagyimir Csagin és a kétszeres első Firdausz Kabirov abbahagyta a versenyzést, Eduard Nyikolajev és Ajrat Margyejev osztozik a sikereken a csapaton belül.

A Selyemút-ralin azonban az utolsó szakaszon  veszítették el a győzelmet, hiszen Ales Loprais nyerte meg a versenyt, és a Tatrával induló cseh természetesen szeretné folytatni a jó szériáját. A De Rooy-csapat szintén komoly álmokat dédelget, ugyanis Gerard visszatérésével, és Hans Stacey
átigazolásával esélyük van arra, hogy megverjék a kamazosokat.


Ismét lesz magyar induló a legrangosabb tereprali-viadalon. Két év kihagyás után indul a Dakar-ralin a Szalay Balázs – Bunkoczi László páros. Szalay a tíz Dakarból, amelyen rajthoz állt, hatszor célba ért.
Szalayék másodszor versenyeznek Dél-Amerikában, az első, itt megtartott viadalon, a 2009-es Dakaron is részt vettek. Szalayék akár a legjobb tíz közé is kerülhetnek.

Ezúttal is nevez a csapat versenykamiont a Dakarra, amelyben egyrészt jó sok tartalékalkatrész elfér, másrészt segíthet, ha bajba kerül az autós egység. Az Opel Dakar Team versenykamionját már évek óta Darázsi Zsolt vezeti. Vörös Ferenc diktálja az itinert és Hoffmann Péter ül középen a MAN versenykamionban.

Mellettük újoncként rajthoz áll Sebestyén Sándor és Bognár József egy Toyota Land Cruiserrel.

A 2012-es Dakar-rali programja (autósok):

január 1. – 1. szakasz: Mar del Plata-Santa Rosa de la Pampa (teljes táv: 856 km/ gyorsasági: 60 km)
január 2. – 2. szakasz: Santa Rosa de la Pampa-San Rafael (776/290)
január 3. – 3. szakasz: San Rafael-San Juan (501/208)
január 4. – 4. szakasz: San Juan-Chilecito (714/326)
január 5. – 5. szakasz: Chilecito-Fiambala (423/177)
január 6. – 6. szakasz: Fiambala-Copiapo (Chile) (641/247)
január 7. – 7. szakasz: Copiapo-Copiapo (598/444)
január 8. – pihenőnap
január 9. – 8. szakasz: Copiapo-Antofagasta (686/477)
január 10.- 9. szakasz: Antofagasta-Iquique (566/557)
január 11. – 10. szakasz: Iquique-Arica (694/377)
január 12. – 11. szakasz: Ariqua-Arequipa (Peru) (598/478)
január 13. – 12. szakasz: Arequipa-Nasca (686/246)
január 14. – 13. szakasz: Nasca-Pisco (352/276)
január 15. – 14. szakasz: Pisco-Lima (283/29)

Az össztáv/gyorsasági hossza:
motoroknak és quadoknak: 8363 km/4406 km
autóknak: 8373 km/4191 km
kamionoknak: 8333 km/4151 km