Kevesebb, mint egy évvel ezelőtt Buenos Airesben a Kamaz a tizedik, Vlagyimir Csagin pedig a hetedik Dakar-győzelmét ünnepelte, ráadásul az oroszok 13 szelektív szakaszból tizenkettőt meg is nyertek, és megszerezték az abszolút értékelés első négy pozícióját.


Aztán a cárnak becézett pilóta bejelentette, hogy visszavonul, és a továbbiakban csak a csapat menedzselésével akar foglalkozni, átadva helyét ezzel az új generációnak. Közben Firdaus Kabirov (2005 és 2009 győztese) szintén úgy döntött, hogy lehetőséget ad az egyre jobb eredményeket elérő Eduard Nikolaev és Ayrat Mardeev számára, akik ezzel óriási küldetést vettek a nyakukba.

A kamionos kategória kétségtelenül szegényebb lett, miután Chagin és Kabirov is abbahagyta a versenyzést, hiszen ketten együtt kilencszer arattak győzelmet az elmúlt tizenegy évben, de izgalmasabb jövőben bízhatunk.

“Ha nem lenne a Kamaz, nyertem volna ” – mondta viccesen Franz Echter, aki az ötödik helyen ért célba 2011-ben. Az MAN német pilótája kétségtelenül akár nyerhet is januárban, de nem ő az egyetlen, aki így számol.
Sokan vannak, akik előtt a sokévnyi Kamaz-uralom után felcsillantak a győzelmi remények, például Gerard de Rooy is régóta vár arra, hogy bizonyítson. Ráadásul amióta csapattársak lettek Hans Stacey-vel, a 2007-es győztessel, és Miki Biasion-nal, a kétszeres rali- világbajnokkal, a holland-olasz csapat igazán ütőképesnek tűnik.

A Kamaz legnagyobb ellenfele azonban leginkább Ales Loprais, hiszen neki sikerült egyedül ellopnia a Kamaztól egy szakaszgyőzelmet az idei Dakaron. A cseh versenyző ráadásul júliusban megnyerte a Selyemút ralit.

A 2012-es Dakar-rali január elsején indul két héten át tart. 171 autó, 185 motor, 76 kamion és 33 quad alkotja majd a mezőnyt.