Magyarországon a legalacsonyabbak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) átlagdíjak Kelet-Közép-Európában, a piac jellemzője az évi egyszeri díjhirdetés, illetve az online brókerek kimagasló szerepe – áll a Genertel felmérésében.


A biztosító összeállításából kiderül: az éves kgfb-átlagdíj Magyarországon 24 ezer forint, Lengyelországban 30 ezer, Romániában 31 ezer, Bulgáriában 34 ezer, Szlovákiában 40 ezer, Horvátországban 57 ezer, Szlovéniában 61 ezer forint.

A magyarországi kötelező biztosítási piac több szempontból is jelentősen eltér a környező országokétól. A felmérés szerint a magyarországi kötések több mint fele az interneten születik. A környező országok ettől lényegesen eltérő képet mutatnak: a lengyel, román, bolgár, szlovák, szlovén és horvát piacon a biztosítók az év bármelyik napján változtathatják tarifáikat és szinte kivétel nélkül mindenhol elenyésző az online alkuszi kötések aránya.

A legolcsóbbnak számító lengyel átlagdíj is messze meghaladja a magyarországi szintet, különösen a személyautók körében jelentős az eltérés.

“A díjak összehasonlítása is világosan mutatja, hogy a hazai díjak már most irreálisan alacsonyak, így nem számítunk további jelentős csökkenésre az idei kampány során. Ha mindehhez hozzájön még a tervezett baleseti adó bevezetése is – amelyet a biztosítók kénytelenek lesznek beépíteni a jövő évi biztosítási díjukba – akkor ez összességében akár az adó mértékének megfelelő díjemelést is jelenthet” – hangsúlyozta Csikós Dániel, a Genertel direktbiztosító vezérigazgatója.

A biztosító megállapítása szerint a felmérésben vizsgált hat ország kötelező biztosítási piaca mindenhol teljesen liberalizált. Nem csupán az évközi évfordulókat, hanem a díjhirdetések időpontjait sem kötik egy adott dátumhoz.

Bulgáriában egy éven belül átlagosan két-háromszor változtatják díjaikat a biztosítók, Romániában pedig leginkább július és december hónapokra időzítik a tarifaváltásokat. A Genertel szerint a magyarországi kgfb-piac is megérett az évi többszöri díjhirdetésre, hogy más biztosítási termékekhez hasonlóan egészséges piaci verseny érvényesüljön és a biztosítók folyamatosan tudjanak alkalmazkodni a piaci igényekhez.

Forrás: MTI