A Saab több kínai érdeklődővel is tárgyal – közölte szerdán Eric Geers, a svéd autógyártó szóvivője. Részleteket nem árult el.  A másik nagy svéd autógyár, a Volvo már kínai tulajdonban van, a Geely konszern tavaly márciusban vásárolta meg a céget az amerikai Fordtól.


A ki nem fizetett beszállítók bojkottja miatt három hete nem termelő Saab mostanáig Vlagyimir Antonov orosz üzletembertől várta a megoldást, aki a 3 700 embert foglalkoztató márka épületeit vásárolta volna meg és adta volna bérbe vissza.

A próbálkozás azonban egyelőre nem vezetett eredményre, mert nem sikerült megszerezni valamennyi érintett – a svéd kormány, a korábbi tulajdonos amerikai General Motors (GM) és az Európai Fejlesztési Bank (EIB) – hozzájárulását Antonov szerepvállalásához, írta szerdán a dpa német hírügynökség.

A Saab szóvivője a múlt hét végén arról tájékoztatott, hogy a stockholmi vezetés és az EIB ugyan támogatja a tervet, az EIB azonban olyan szigorú feltételeket támaszt, amelyek miatt “kissé bizonytalan”, hogy mikor folytatható a gyártás.

A svéd kormány és az EIB hozzájárulása azért szükséges a Saab ügyeit érintő döntésekhez, mert az EIB – az Európai Unió fejlesztési bankja – 400 millió eurós hitelkerettel támogatja a céget, a hitelre pedig Stockholm állami garanciát vállalt.

A szóvivő arról nem tájékoztatott, hogy az EIB pontosan milyen feltételeket támasztott. Sajtóértesülések szerint a bank elsősorban azt kérte, hogy az ingatlanvásárlási és visszabérlési ügylet megkötése után 90 napon belül fizessék vissza a hitelkeretből felhasznált összeget. Maga az EIB sem hozta nyilvánosságra a feltételeit, Eva Srejber, az EIB alelnöke azonban egy hétvégi nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a GM egyetértése is szükséges a terv végrehajtásához.

Antonov korábban a Saabot birtokló Spyker társtulajdonosa volt, a GM nyomására azonban kilépett a cégből. Sajtóbeszámolók szerint a GM azért ragaszkodott Antonov távozásához, mert arról értesült az amerikai Központi Hírszerző Ügynökségtől (CIA), hogy az üzletember kapcsolatban áll az orosz maffiával.

A Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára.

A Spyker 2010-ben 32 ezernél is kevesebb Saab-gyártmányú autót értékesített, holott 50 ezerre számított. A társaság a gyenge üzletmenet hatására idén márciusra készpénzzavarba került, a rendezetlen számlák miatt pedig több beszállító felfüggesztette az együttműködést, az autógyártás így végül leállt.

Forrás: MTI