Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a balesetek számának és súlyosságának csökkentése érdekében februárban közlekedésbiztonsági kampányt indított, amelynek elsődleges célja a leállósáv nem rendeltetésszerű használatának visszaszorítása.

A leállósáv nem erre való

A leállósáv nem erre való


Hiszen bár az autópályák a közúthálózat legbiztonságosabb részei, tavaly mégis csaknem 50 ember vesztette életét a pályákon (közülük öten a leállósávon), 20 százalékkal többen, mint 2008-ban. Ezek a jellemzően halállal végződő balesetek gyakran azért következnek be, mert az autóvezetők túlnyomó része nem ismeri vagy már elfelejtette a leállósáv használatának szabályait.

A kampány egyszerre hívta fel a figyelmet a leállósáv rendeltetésszerű használatára, de célul tűzte ki azt is, hogy konszenzust teremtsen a leállósáv átnevezésére. Az ÁAK szerint ugyanis a leállósáv elnevezés túlságosan megengedő, azt sugallja, hogy ezen a területen megállhat és pihenhet, intézheti ügyes-bajos dolgait a vezető. Ezzel szemben a KRESZ szerint a leállósávban csak akkor lehet megállni, ha az autó műszaki állapota miatt nem lehetséges a továbbhaladás.

Szakmai körökben széles konszenzus alakult ki a leállósáv átnevezésének szükségességéről, nemcsak a szakma, hanem a közlekedők is támogatják az új név bevezetését. Az oldalunkon indított szavazáson a véleményt nyilvánító több mint tízezer látogató döntő többsége az elriasztóbb “vészsáv” elnevezést támogatta. A kommentárok szerint a vészsáv elnevezésből vita nélkül következik mindenki számára, hogy kizárólag veszély esetén lehet igénybe venni a forgalmi sávok melletti útterületet.

A kampány keretében a társaság azt is összefoglalta,mi a teendő, ha az autó meghibásodása miatt mégis meg kell állni a vészsávban: vészvillogót bekapcsolni, láthatósági mellényt fölvenni, elakadásjelző háromszöget a jármű mögött 150 métere kihelyezni, szalagkorlát mögött várakozni.

Az üzenet elérte a közlekedőket, az elvégzett részvizsgálatok alapján a lakosság 79 százaléka felismerte és kedvelte a kampányt. Sőt, az első három hónapban nem történt baleset a leállósávban, ami az igazi eredmény.

Mindenképpen tartós eredményt szeretne elérni a vállalt, ezért a társaság szeretné elérni, hogy a KRESZ-ben is a veszélyre utaló kifejezés váltsa fel a leállósáv elnevezést.