A mai napon aláírták Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületének alapító okiratát. Az egyesület alapítói között a földgáz- és a biogázipar képviselői, közlekedési szolgáltatók és a közlekedés ellátásában érdekelt társaságok szerepelnek.


Az egyesület célkitűzése, hogy az európai kontinens gázüzemű jármű és gáztöltő infrastruktúra elterjedésének egy százalékát rövidtávon elérje. Ehhez 25-30 nyilvános töltőállomásra és további privát – tehát csak saját flották töltésére szolgáló – kútra van szükség, amellyel párhuzamosan mintegy 1500 autóbusz, 1100 nehéz teherjármű és 10-15 000 személyautó, kis-áruszállító forgalomba állására lehet számítani.

Energetikai szempontból, ez a járműszám a hazai közlekedés energiafelhasználásának nagyjából 2 százalékát fedezi majd. Eközben Magyarország biogáztermelő képessége elérheti a hazai közlekedés energiaigényének egyharmadát is, amely mennyiség akár 6 millió tonna CO2 légkörbe jutásától mentesítheti hazánkat.

Az egyesület törekvései között a közlekedésben a hidrogén jövőbeli elterjedésének igénye is megjelenik. A hidrogén térhódításának elképzelhető útja előbb a mind szélesebb körű metángázhoz kevert kiszolgálás, majd pedig a tiszta, H2 molekulaformában történő értékesítés tüzelőanyag-cellás, vagy esetleg a hidrogén-belsőégésű motorral szerelt járművek számára.

“Bár a CNG-alapú alternatív közlekedéssel Európa többi államához képest jelentős hátrányból indulunk, a teljesen emisszió-mentes hidrogénnel azonban még nem késtünk el” – fogalmaz Domanovszky Henrik, az Egyesület elnöke.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület alapító tagjai között olyan jelentőségű társaságok sorakoztak, mint például az ACIS, a Ganzair Kompresszortechnika, az IVECO, a NABI, a Tisza Volán és olyan szervezetek vesznek részt benne, mint a Magyar Biogáz Egyesület, vagy a Magyar Terület- és Településfejlesztők Szövetsége. Az Egyesület létrehozatalában együttműködési szándékkal részt vett energiaszolgáltató cégek között szerepel az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt., a Főgáz és a Mol is.