A három hete zajlott Portugál-ralit követően Jordániában folytatódik a rali-világbajnokság. Nem lesz egyszerű dolguk a csapatoknak, miután az alkatrészek és felszerelések csak ma érkeznek meg. A Szíriában kialakult politikai helyzet miatt a csapatok nem vállalták, hogy kamionjaik áthajtsanak az országon, helyette hajóval Izraelbe szállították a felszerelést, csakhogy meghibásodott a hajó motorja.  Hétfő helyett csak valamikor ma fut be a hajó, először délután kettő volt a cél, de most úgy tűnik  csak este érkezik meg. Holnap kezdődhet a kirakodás így csak holnap napközben kerülnek a jordániai szervizpark helyszínére, ahol a csapatoknak 10-12 órájuk lesz felépíteni azt a bázist, amit egyébként négy nap alatt szoktak. A gyári versenyautók repülővel utaztak, már a helyszínen vannak, de a felkészítésükhöz szükséges felszerelés nélkül versenyképtelenek.

A versenyzők szempontjából az okozott gondot, hogy a pályafelíráshoz használt N-csoportos versenyautónak megfelelő járműveik sem érkeztek meg. Korábban Cipruson egy hasonló helyzetben a csapatok versenyautókat béreltek, de itt most erre nem volt lehetőség, ezért utcai autókba szálltak a világsztárok. Hétfő helyett csak kedden kezdtek neki.

A szervizpark így néz ki most

A szezon negyedik versenyén a csapatok sivatagos körülmények között küzdenek meg egymással. A pályák érdekessége, hogy nagy részük a tengerszint alatt fut, ellentétben mondjuk Mexikóval, ahol több ezer méter magas hegyeket küzdöttek le.

Az esélylatolgatás nehéz a hétvégére, hiszen mindkét csapat, a Ford és Citroën is nyert itt, Mikko Hirvonen 2008-ban, Sebastien Loeb 2010-ben. Ha Loeb nyer, idén ő lesz az első olyan pilóta, akinek sikerült dupláznia. Az eddigi három futamon három különböző győztes volt.

Hirvonen esélyeit sem szabad leírni, hiszen már a 2008-as verseny előtt is elmondta, hogy mivel a jordániai utak a finnországi utakra hasonlítanak – persze hó és ugratók nélkül – előnyt élvez francia riválisával szemben. Ez így is lett akkor, hiszen az első történelmi Jordán Rali-győzelem a finn pilótához kapcsolódik. Ugyanakkor 2009 szeptembere óta nem nyert murván.


Ami a murvás ralikra jellemző, az várható itt is, aza hátrányt jelent majd elsőként rajtolni a ralin. A rajtsorrend a világbajnoki ponttáblán elfoglalt helyek alapján alakul ki. Mivel Mikko Hirvonen és Sebastien Loeb megosztva állnak az első helyen, így azt nézik, hogy ki nyert először. Ez Hirvonen, hiszen ő ért célba elsőként a szezonnyitó Svéd-ralin.

Ezáltal a Ford finnjét éri az a “megtiszteltetés”, hogy elsőként rajtolva söprögesse az utat fő riválisa, az utána rajtoló Sebastien Loeb előtt. A tiszta út előnyeit és gyorsaságát nem csak a címvédő francia pilóta, de a hátrébbről rajtoló riválisok is élvezhetik.  

Jó esélye van a győzelemre a Portugáliában győztes Sebastien Ogier-nek, aki mexikói kiesése miatt csak negyedikként rajtol, de komolyan kell számolni Jari-Matti Latvalával is, aki eddig mindhárom futamon dobogóra állhatott.


Szeretné már jó eredményre váltania sebességét Petter Solberg is. A norvég az eddigi versenyeken összesen 14 szakaszon volt a leggyorsabb, nála többet (15) csak Sebastien Loeb nyert, ugyanakkor a saját csapatában induló korábbi világbajnoknak minden versenyen gondja volt, így a dobogóra nem állhatott fel. 

Magyar szempontból is fontos ez a verseny, mivel itt kezdi meg hétfutamos sorozatát a rali-világbajnokságon a Turán Frigyes Zsiros Gábor kettős. Ők az S-WRC kategóriában versenyeznek egy Fiestával.

A rali

A Jordán-rali  viszonylag új verseny, 2008-ban került be a világbajnokság versenynaptárába, s mindössze kétszer rendezték meg eddig (2008, 2010). A Jordán-rali több szempontból is különleges, s ezt most a csapatok a saját bőrükön is érezhetik. Egyrészt egyedülálló módon ezt a versenyt csütörtöktől szombatig tartják az iszlám hétvége miatt.

Másrészt bár murvás versenyről van szó, a már leporolt szakaszok nyomvonala olyan kemény alapú, hogy az autók viselkedése nagyban hasonlít arra, amikor aszfalton versenyeznek. Ezen a futamon kiemelt jelentőségű az itiner, mivel a sivatagi pályán nincsenek tájékozódási pontok, amihez igazodhatna a pilóta. Nincsenek, házak, bokrok, oszlopok, legfeljebb nagyobb kövek.

A rali útvonala szinte ugyanaz, mint eddig, csak a Power Stage kialakításának szükségessége hozott változást. A Power Stage egyébként a rali legutolsó gyorsasági szakasza (20.) lesz, s az ezen elért győzelemért extra három pont jár.

A 2011-es Jordán-rali három napon át tart, s a 20 gyorsasági szakasz 333.04 km-t tesz majd ki. A teljes táv: 1008.89 km. Jordániában a rali főhadiszállása és a szervizpark a Holt-tenger partjánál helyezkedik el, a Föld legalacsonyabb pontján, 408 méterre a tengerszint alatt.

Forrás: Amber PR