Pekingben 17 ezer 600 szerencsés polgár kapott rendszámot: a forgalomba helyezési engedélyek januári adagját a televízióban és az interneten élőben közvetített sorsolással döntötték el szerdán.


A kínai fővárosban uralkodó közlekedési helyzet további romlásának fékezésére decemberben bevezették, hogy korlátozzák a kiadható rendszámok számát. Idén ennek megfelelően összesen 240 ezer darab új autó kerülhet engedéllyel forgalomba, körülbelül egyharmada a tavalyi mennyiségnek. Az első sorsolásra benevezett igénylők száma meghaladta a 210 ezret. A magánautók és az intézmények, vállalatok keretét külön-külön sorsolták.

A havi egyszeri sorsolást nyílt, igazságos megoldásnak tartják az autóra várók, még ha nem is örülnek neki. Pekingben ugyanis – hiába a dugók és a parkolóhelyek hiánya – nem lankad az autóvásárlási kedv.

Pekingi hivatalos statisztikák szerint 1978-ban még 78 ezer autó futott a főváros útjain, 1985-ben már 200 ezer. A gépkocsik száma 1997-ben elérte az egymilliót, 2010-re pedig meghaladta a 4 millió 700 ezret. 2005-ben még 2,8 millió autó volt hivatalosan forgalomban. Magyarország egészén hárommillió személyautó van.


Tavaly év vége felé, amint hírét vették a közelgő korlátozásnak, a fővárosiak gyakorlatilag megrohamozták az autószalonokat, és mindent felvásároltak. Utóbb már csak több hónapra előre vettek fel megrendeléseket. Volt olyan nap, amelyen 160 ezer autó kelt el, és vásárlók között szép számmal akadtak olyanok, akiknek nem volt vezetői engedélyük. Ahogyan most is tömegesen jelentkeztek jogosítvánnyal nem rendelkezők a sorsolásra, mondván: ha nyernek, majd megszerzik.

 Az új szabályokat tavaly december 23-án délután jelentették be, és aznap éjfélkor léptek érvénybe. Egy kínai blogger a sohu.com oldalon leírta, hogy az élőben közvetített sajtótájékoztatón hallottak arra inspirálták, hogy már közben hozzákezdjen a nem tervezett gépkocsivásárlás megszervezéséhez, és gyakorlatilag hat óra múlva kezében volt egy Peugeot 307-es kulcsa. A hölgy hitelkártyájával mintegy 3,8 millió forintnak megfelelő összeget fizetett ki. Távozásakor, este fél 11-kor még ott tolongtak az emberek autóra várva…

Egy kínai hetilap beszámolója szerint az egyik BMW szalonban egy vásárló összekarcolta a vadonatúj bemutató darabot, majd azt kiabálta: “ugye, senki sem akarja már ezt a kocsit megvenni – akkor az enyém lesz!” Van olyan pekingi Honda kereskedés, ahol csak decemberben mintegy háromhavi forgalmat bonyolítottak le.

Újabban nem pekingi rendszámmal már nem lehet a városba bejönni, megemelték a parkolási díjakat, és az olimpia óta továbbra is érvényben maradt az a szabály, amely szerint – napi váltással – bizonyos számokra végződő rendszámú gépkocsikkal tilos közlekedni. A főváros útjain részben ezért látni az utolsó számjegyet például egy CD koronggal eltakaró rendszámtáblával autózókat, mi több: az utóbbi időben feltűnően nagy számban merészkednek – különösen a fiatalok – rendszám nélkül is az utakra.

Egy tavalyi nemzetközi felmérés szerint a városi közúti közlekedés szempontjából Mexikóvárosban és Pekingben a legrosszabb a forgalmi helyzet a világon.