Több résztvevő állítja, idén igazán kitettek magukért a Dakar szervezői, nagyon kemény versenyt állítottak össze. Az biztos, hogy az összességében 9500 kilométeres futamon a mezőny több mint fele nem jutott el a célig.

Eredetileg 452-en vágtak neki a január elsején Buenos Airesből induló, majd az argentínai és chilei 13 szakaszt követően ugyanoda visszaérő versenynek, de csak 204-en hajthattak át a vasárnapi céldobogón. A legnagyobb szórás az autósok mezőnyében volt, ott eredetileg 156-an neveztek, de csak 55-en teljesítették a teljes távot, motorból 94, quadból 14, kamionból 41 jutott vissza az argentin fővárosba.
 


A motorosok között ugyanaz a két férfi volt az uralkodó, mint az elmúlt hat évben, Marc Coma és Cyril Despres, akik fölváltva nyerték a Dakarokat 2005 óta. A fölényüket jelzi, hogy a harmadik motoros több mint 1 óra 40 percet kapott idén. Tavaly Despres volt az első, így most Comán volt a sor. Így is lett.

Despres vesztét három dolog okozta: 1. a verseny első felében a táborban felejtette a kesztyűjét, de amikor visszament érte, rossz úton jött ki, amiért tíz perc büntetést kapott, 2. navigációs hibát vétett egyszer és jó ideig rossz irányba haladt, 3. Coma tökéletes versenyt futott, gyorsaságát ötvözte a tapasztalattal. A katalán motoros öt szakaszt nyert idén, kettővel többet, mint francia ellenfele, és ennek is köszönhetően negyedórával hamarabb teljesítette az 5000 kilométer mért szakaszokat. Ezzel a Dakar-győzelmek tekintetében egalizált, mindkettőjüknek három van.

Két versenyzőről szólt az autósok versenye is. Bár a Dakar előtt sokan reménykedtek benne, hogy a BMW-s Stephane Peterhansel és a VW-s Carlos Sainz csatáznak, de idén is házi versenyt tartott a Volkswagen.


Peterhansel sokáig jól tartotta magát, de pont a sivatagban, ahol támadni készült, sorozatos defekteknek és műszaki hibáknak köszönhetően egyre távolabb került a győzelemtől, a negyedik helyen zárt. Az X-raid csapat legnagyobb blamázsa azonban nem ez volt, hanem Guerlain Chicherit mutatványa, aki a pihenőnapon tesztelte egy kicsit az új MINI-t, de felborította, így versenyen kívül kiesett a versenyből. Krzysztof Hołowczyc hozott némi örömöt a csapatnak, miután az ötödik helyen hozta be a másik X3-ast.

A Volkswagen viszont idén is szinte tökéletes versenyt futott. Jó ideig Carlos Sainz vezetett, akit 2009-hez hasonlóan Nasszer Al-Attijah üldözött. Szinte azonosan gyorsak voltak a pályákon, de a matador hibázott. Antofagasta és Copiapo között értékes perceket veszített a homokdűnébe ragadva, de ennél is súlyosabb volt, amikor a San Juanba vezető szakaszon, a porban nem vett észre egy gödröt, ahol kitört a Touareg jobb első futóműve. A hosszas szerelés eredményeként Al-Attijah üldöző nélkül maradt és a hátralévő három szakaszon könnyedén osztotta be előnyét.


A 40 éves katari, aki korábban olimpiai 4. helyezett volt skeet lövésben és megnyerte az N-csoportos rali-világbajnokságot, most a Dakar-győzelemmel gazdagította sikereit. A Volkswagen fölényéhez kétség sem férhet, hiszen a 2008-as győztes, Giniel de Villiers végzett a második és a tavalyi legjobb Carlos Sainz a harmadik helyen. A német gárda egy kivételével az összes szakaszon a leggyorsabb volt.

Ennél nagyobb fölényt már csak a Kamaz járművei tudtak produkálni, amelyek a kamionok mezőnyében az első négy helyen értek célba. Az első héten még teljesen nyitott volt a verseny, nemcsak a csapattárs Firdausz Dabirov, de a tatrás Ales Loprais és képes volt megszorongatni Vlagyimir Csagint. Ám a cseh csapat hiába szakította meg a Kamaz 24 szakasz óta tartó veretlenségi sorozatát, végül a turbó meghibásodása miatt kiestek.

Ez után már csak az volt a kérdés, hogy a kétszeres győztes Kabirov elbír-e a hatszoros első Csaginnal. Bár voltak hullámvölgyek, a válasz: nem. A cárnak becézett orosz megrázta magát és végül félórányi előnnyel, elsőként ért célba, így megszerezve a hetedik Dakar-győzelmét, ami új rekord, hiszen egy kategóriában senki nem nyert még ennyit. A – méretük miatt – a dobogó mellé Kabirov mellett Eduard Nikolaev állhatott még oda.