A Dakar-rali tegnapi, 11. szakaszán 786 kilométert kellett teljesíteni a mostanra nagyjából felére szűkült mezőnynek, miközben Chilecitóból San Juanba jutottak el. Az eredeti tervek szerint ebből 164 kilométer volt az összekötő és 622 km a mért szakasz hossza, de változtattak a szervezők és 523 kilométerre rövidítették utóbbit. Ezt két részben, egy közúti szakasz közbeiktatásával teljesítették. Tegnap elsősorban nem a homok nehezítette a versenyzők dolgát, sokkal inkább keményebb, sziklás terepen zajlott a verseny és megmásztak egy 3200 méteres csúcsot is.

Carlos Sainz elszállt a Dakaron 1

A motorosok közül a címvédő Cyril Despres volt a leggyorsabb, aki láthatóan nem adta még fel, hogy a pályán kívül kapott büntetését ledolgozva megnyerje a versenyt. “Ahhoz, hogy nyerj, előbb meg is kell próbálnod, és én próbálkozom. Mindent megteszek, amit csak tudok és meg kell mondani, remek szakasz volt a mostani. Még ha az idő nem is volt jó, remek volt motorozni. 2007-ben két nappal a vége előtt nyertem, és ha nem reménykednék, akkor lehetetlen lenne ilyen tempóval hajtani. Továbbra is bízom a sikerben és támadok. Még van két nap hátra” – mondta a francia motoros, aki azonban hiába tesz meg bármit, csak abban bízhat, hogy ellenfelének problémája lesz.


Hiszen Marc Coma is gyors volt és csak két perccel szorult a második helyre tegnap, vagyis továbbra is bő negyedórás előnnyel vezet, ami egy ilyen profinak már műszaki hiba nélkül elég a győzelemhez két nappal a vége előtt. “Még hátra van a holnapi nap is, ami szintén kemény lesz, szóval még bármi megtörténhet” – mondta Coma. “Holnap este már közelebb leszünk a célhoz, de ahhoz túl kell élni azt a napot is. Nyugodtnak kell maradni, én csak alkalmazkodni fogok, ha profin dolgozom, mindennek rendben kell lennie.”

Nem elég azonban nyugodtnak lenni, szerencse is szükséges, amit bizonyít Carlos Sainz esete is. A Volkswagen spanyol versenyzőjének szerdán még volt esélye a címvédésre, ledolgozhatja hátrányát, tegnap azonban ez végleg elszállt.   

Sainz gyorsan ment, sokáig úgy tűnt, újabb szakaszgyőzelmet arat, de a 412. kilométernél eltalált egy nagy gödröt és a Touareg jobb első kereke kitört. A pályán nekiálltak szerelni az addigra megérkezett másik VW-s versenyző, Mark Miller segítségével.


Ez persze már csak kármentés volt, hiszen Sainz több mint egy órát veszített és elszálltak győzelmi reményei. Miller a javítással feladta az ötödik helyét, de biztosíthatták a teljes dobogót a Volkswagennek, mivel Sainz összetettben még harmadik maradhatott. Ez persze őt cseppet sem érdekelte.  

“Olyan keményen hajtottam, ahogy csak tudtam, de amikor Nasszer porában mentem, nem láttam a gödröt. Belehajtottam és eltört a felfüggesztés. Mindent megpróbáltam, hogy támadjak, mert nem azért jöttem, hogy második legyek. Vagy első, vagy semmi, szóval másodiknak vagy harmadiknak lenni ugyanaz” – mondta a kétszeres rali-világbajnok, aki két éve is két nappal a vége előtt mondhatott le a győzelemről, akkor az élről esett ki.


Nasser Al-Attijah viszont nem hibázott, hanem leggyorsabbként hajtott és megnyerte a szakaszt, ha nem követ el hibát holnap, akkor a versenyt is. Előnye több mint ötvenpercnyi a második helyen tanyázó csapattárs, Giniel de Villiers előtt.

“Jól indultunk, az autó remekül működött, nem volt gondunk, csak sok volt a por a pályán. Jó hír, hogy itt vagyunk. Meglátjuk, mit tehetünk holnap. Mi leszünk az elsők a szakaszon, de nem hinném, hogy ez gondot okozna, nagyon lazán fogunk menni. Boldog vagyok, mindent megteszek, hogy elérjünk Buenos Airesbe” – mondta az első Dakar-győzelmére készülő katari, akinek valóban csak célba kell érnie, szinte már versenytempóban sem kell mennie.

Nem úgy Carlos Sainznak, neki ugyanis a dobogót meg kell tartania, legalábbis a VW biztos elvárja tőle, az összetettben negyedik Stephane Peterhansel pedig csak 13 perccel követi, ami a holnapi szakaszon még ledolgozható. A francia a győzelemről lemondott, de a jó eredményekre még hajt, így lett a tegnapi szakaszon második, megelőzve Giniel de Villierst.


A kamionok mezőnyében tovább növelte előnyét a hatszoros győztes Vlagyimir Csagin. A kamazos szakaszgyőzelméhez azonban kellett csapattársa problémája is. “Defektet kaptunk ma és 15 percet veszítettünk a kerékcserével. De még mindig csatázunk Csaginnal a győzelemért, még mindig van két nap és hosszú táv a versenyből” – mondta a szakaszon harmadik, összetettben azonban második Firdausz Kabirov. A két kamazos között félórányira nőtt a különbség, de ezeknél a monstrumoknál bármilyen hiba javítása több idő, mint a kisebbeknél, így ez könnyen fordulhat még holnap, amikor is több mint ötszáz kilométeres mért szakasz vár a mezőnyre.

A 2011-es Dakar-rali eredményei a 11 szakaszt követően:

Autósok:
 
Szakasz:
1. Nasszer al-Attijah (katari, Volkswagen) 4:17:27 ó
2. Stéphane Peterhansel (francia, BMW) 1:13 p. hátrány
3. Giniel de Villiers (dél-afrikai, Volkswagen) 4:52 p. h.

Összetett:
1. al-Attijah 38:34:01 ó
2. de Villiers 51:49 p. hátrány
3. Carlos Sainz (spanyol, Volkswagen) 1:27:27 ó. h.

Motorosok:

Szakasz:
1. Cyril Despres (francia, KTM) 4:33:13 ó
2. Marc Coma (spanyol, KTM) 2:11 p. h.
3. Francisco Lopez (chilei, Aprilia) 6:19 p. h.

Összetett:
1. Coma 43:12:44 ó
2. Despres 15:59 p. h.
3. López 49:24 p. h.

Kamionosok:

Szakasz:
1. Vlagyimir Csagin (Kamaz) 5:12:02
2. Pep Vila (Iveco) 11:04 p. h.
3. Firdausz Kabirov (Kamaz) 13:04 p. h.

Összetett:
1. Vlagyimir Csagin (Kamaz) 20:08:40
2. Firdausz Kabirov (Kamaz) 30:31 p. h.
3. Eduard Nyikolajev (Kamaz) 2:58:43 ó. h.

Pénteken a San Juan és Cordoba közötti 678 km-es táv vár a mezőnyre.

Halál a Dakaron

Ezúttal sem múlt el halálos baleset nélkül a Dakar-rali. Ahogy tavaly idén sem versenyző, hanem civil veszítette életét.  A világ legnehezebb terepversenyén Eduardo Amor argentin versenyző a szerdai 10. szakaszon csak másnap reggelre jutott a cél közelébe, Toyotájával ütközött egy kisteherautóval, amelynek a sofőrje életét veszítette. A tragédia  csütörtök hajnali 6 órakor történt a chilecitói céltól 30 km-re A sérültet kórházba szállították, de ott már nem tudták megmenteni.

Ő volt a Dakar 37 civil áldozata a 24 elhunyt versenyző mellett.