A rendőri rutinellenőrzés szerves része lesz a gépjárművezetők véralkoholszintjének vizsgálata, az idén kiemelten ellenőrzik a kerékpárosokat is – közölte Óberling József rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője pénteken Budapesten.


A sajtótájékoztatón kiderült, a közúti ellenőrzést végző rendőrök ebben az évben négyszáz újonnan beszerzett elektromos, alkoholszintet mérő berendezést kapnak munkájukhoz. A főosztályvezető kitért arra, hogy a kerékpárosok is számíthatnak alkoholszondás ellenőrzésekre, miután az ittas vezetés a kerékpárosok által okozott sérüléses közúti balesetek legalább 25 százalékában kimutatható. Ugyanakkor a kerékpárral közlekedők esetében főként a világító és fényvisszaverő eszközök, a láthatósági mellények meglétét vizsgálják.

Óberling József közlése szerint a közeljövőben kétszáz új sebességmérőt is rendszerbe állítanak, így összesen négyszáz sebességmérő pásztázza majd az utakat. A lakott területekre bevezető főútvonalakon fix és mobil sebességmérőket is használnak majd. Kérdésre válaszolva a vezető elmondta, a sebességkorlátozó előírások betartatásában a lebukás veszélye a legnagyobb visszatartó erő, ezért a bírság 300 ezer forintos maximális összegét nem tervezik emelni.


A főosztályvezető beszámolt arról, hogy a tehergépjárművekre vonatkozóan január 1-jétől megváltozott a KRESZ szabálya. Eszerint a 7,5 tonna összsúlyt meghaladó tehergépkocsival tilos előzni 6 és 22 óra között az azonos irányú forgalom számára csak két forgalmi sávos autópályán és autóúton. Ezen időszakban és az említett úttípuson e teherjárműveknek legalább 70 méteres követési távolságot kell tartaniuk. A szabályt megszegőknek január utolsó hetétől kell büntetést fizetniük, addig csak figyelmeztetik őket az új rendelkezésre – tette hozzá.

A sajtótájékoztatón az elmúlt évi közúti baleseti adatokat is ismertették, amelyből kiderült, tavaly 734-en haltak meg közlekedési balesetben, 88-cal kevesebben, mint 2009-ben. Az ezredes szólt arról is, hogy az elmúlt három évben a balesetek száma csökkent, és szeretnék, ha ez a tendencia folytatódna. Tíz év alatt összesen 41 százalékkal (1239-ről 734-re) csökkent a közúti balesetben elhunytak száma – jegyezte meg. Óberling József utalt arra, hogy 1990-ben jóval többen, 2432-en haltak meg közlekedési balesetben, utoljára pedig 1961-ben volt olyan kevés halálos baleset, mint tavaly.

A közúti balesetek okai között a főosztályvezető első helyen a gyorshajtást, a másodikon az elsőbbségi jog figyelmen kívül hagyását említette.

Forrás MTI