A torinói Mirafiori autógyár dolgozói január 13-14-én döntenek arról, elfogadják vagy sem a Fiat-Chrysler vezérigazgatója, Sergio Marchionne diktálta új termelési feltételeket. A munkások szavazását feszültség kíséri a szakszervezetek közötti ellentétek miatt is.

“Ez nem szabad választás, ez zsarolás” – nyilatkozták a gyárkapuban meginterjúvolt munkások a SkyTg24 olasz hírtelevíziónak. Hozzátették, mégis igennel szavaznak, mivel félnek munkahelyük elvesztésétől.


Az óévet háromhetes gyártási szünettel záró torinói Fiat-gyár dolgozói január 10-én álltak ismét munkába, és rögtön a jövőjükről kell határozniuk. Közel 5800 dolgozójával a Mirafiori a második legnagyobb Fiat-gyár Itáliában. A ma kétmillió négyzetméteres üzem a torinói csoport történelmi jelképének számít: itt született 1947-ben a Fiat Topolino.       

A Fiat-Chrysler kész egymilliárd eurót befektetni a Mirafioriba új járműtípusok gyártásával, ezért cserébe hosszabb turnust, a pihenők és a szabadságok rövidítését, a túlóráknak a kollektív szerződésben szereplő negyven óráról százhúszra emelését kéri.  

A fémipari szakszervezetek többsége (Fim-Cisl, Uilm, Fismic, Ugl) a folytatásban hisz: kilencvenszázalékos részvételt vár, és az igenek győzelmét. A turnusmódosítás elsősorban a karosszériaüzem öt és félezer munkását érinti, akiknek 53 százaléka szakszervezeti tag, de szavaz a háromszáz irodai beosztott is.      

A referendum bukását reméli a január 28-ra országos fémipari sztrájkot hirdető Fiom főtitkára, Maurizio Landini. Úgy látja, a Fiat ajánlotta megállapodás sérti a sztrájkjogot és a szakszervezeti szerveződést. Nemet mond a CGIL-t vezető Susanna Camusso is, aki szerint viszont ha az igen győz, ezt az egyet nem értő munkásoknak is tiszteletben kell tartaniuk.    

A feszültséget növelték a Torinó utcáin megjelent Marchionne-ellenes feliratok a Vörös Brigádok terroristaszervezet ötágú csillagával. Marchionne úgy reagált: “ha a dolgozók nemet mondanak, Mirafiori helyett a Fiat Kanadában folytatja a termelést.” Hasonló szavazást tartottak tavaly júniusban a nápolyi Pomigliano Fiat-gyárában: a részvétel 95 százalékos volt, és a dolgozók 63,4 százaléka megszavazta a vezetés diktálta feltételeket.