Az 1899-ben Adam Opel által alapított gyár 1929-ben lett részvénytársaság, majd 2005-ben – az anyakonszern amerikai General Motors vezetőségének ösztönzésére – kft.-vé alakult át. Detroitban úgy gondolták, hogy a kft. formában működő Opelre ezáltal közvetlenebb befolyást tud gyakorolni a GM. A számítás azonban nem vált be. Sokak szerint ezzel a lépéssel vette kezdetét a nagy múltú német autógyár hanyatlása, amely tavalyelőtt csőd közeli helyzetre vezetett.


A társasági forma megváltoztatását, a kft.-ből rt.-vé történt átalakulást “az új esztendőbe vezető kitűnő startnak” minősítette szerdai tájékoztatóján Nick Reilly Opel-főnök, aki azonnali hatállyal a részvénytársaság igazgatótanácsának elnöke lett. Mint az ARD televíziónak elmondta, a részvénytársasági forma azt is jelenti, hogy az Opel ezentúl a legjobbak közül válogathat a munkaerőpiacon, ami növeli a társaságnak saját pénzügyi erejébe vetett bizalmát.

Reilly Opel-elnök bizakodását az új modellek sikere is alátámasztja. Ezeknek köszönhetően az Opel a tavalyi válságos esztendőben is növelni tudta részesedését a gyengélkedő európai autópiacon, így az meghaladta a 10 százalékot.

A részvénytársasági forma azt is jelenti, hogy erősödik a dolgozók beleszólási joga az Opelnél születő döntésekbe. Ez annyira fontos az alkalmazottaknak, hogy cserébe elfogadták bérük csökkentését is.

Az rt. forma másik hozadéka, hogy ezentúl az Opel nagyobb önállóságot élvez a jövendő modellek tervezésében és kialakításában. Mint Klaus Franz, az üzemi tanács elnöke az ARD-ben fogalmazott, “mi itt, Rüsselsheimben tudjuk igazán, mit kívánnak a német és az európai vásárlók”. A kft-s években Detroitból diktáltak a német tervezőknek, ráadásul a GM kénye-kedve szerint tologatta ide-oda a német leányvállalatnál keletkező nyereséget és veszteséget, ami szintúgy visszatetszést keltett az Opel háza táján.
 
A szerdai öröm mindazonáltal csak óvatos derűlátással párosul Rüsselsheimben. Az Opel ugyanis az idei évet várhatóan 1,4 milliárd euró veszteséggel fogja zárni.

Forrás: MTI