Jövőre 63 millió új gépjármű találhat gazdára a világon, ez 1,4 millióval meghaladja a válság előtti utolsó évben eladott autók számát – derül ki a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank elemzéséből. Az értékesítés idén 9,3 százalékkal emelkedik, de a korábbi évek visszaesése miatt ez csak arra elegendő, hogy 60 millió autót sikerüljön eladni, ez pedig még mindig 1,6 millióval kevesebb, mint a 2007-es érték.


A válság előtt az Egyesült Államok volt a világ legnagyobb egységes autópiaca 16,1 millió eladott személyautóval, 2010-ben Európa vezet 13,6 millióval, de a prognózis szerint 2012-ben már Kína lesz az első a maga 14,7 milliós piacával. Az új autók eladása világszinten már idén is 9,3 százalékkal emelkedik, de a korábbi évek visszaesése miatt ez csak arra elegendő, hogy 60 millió autót sikerüljön eladni, ez pedig még mindig 1,6 millióval kevesebb, mint a 2007-es érték.

A növekedés motorja az Egyesült Államok és a BRIC zóna (azaz Brazília, Oroszország, India és Kína) lesz, Európában az idei 6 százalékos visszaesést további 1 százalékos csökkenés követi 2011-ben. A CA-Cib elemzése szerint Amerikában és Európában változatlanul magas a 4-7 éves gépkocsik száma, de a lakosság keresletét visszafogja a növekvő munkanélküliség és általában a bizonytalan gazdasági helyzet.


Európában e tekintetben nem várható fordulat, de az Egyesült Államokban különösen 2011 második felében javulhat a gazdaság teljesítményébe vetett hit, és ez a lecserélendő autók nagy száma miatt ugrásszerű értékesítésnövekedést eredményezhet.

Európában az elmúlt évek visszaesését limitálták a kormányzati gépjármű-vásárlási támogatások, a jelentős visszaesés emiatt elmaradt, a válság kifutása viszont elhúzódik. A 2007-es 16 milliós európai értékesítés így kisebb hullámzással bár, de folyamatosan csökken a 2011-ben várható 13,5 millióra, hogy azután 2014-ben végre némi növekedés következzen be.

Az elemzés szerint az európai visszaesésnek jövőre főleg a vállalati flották megújításának igénye szab gátat. Ez a szegmens Európában lényegesen nagyobb szerepet tölt be a piacon, mint bárhol másutt, és az alacsony kamatszint és a javuló üzleti bizalmi indexek együttesen emelkedő trendre állítják az ebben a körben kedvelt típusok eladásait.

Más a helyzet a BRIC zónában, itt sokkal inkább a gazdaságok jó állapota, a folyamatosan emelkedő életszínvonal eredményez növekvő keresletet, a lecserélési kényszer itt lényegesen kisebb szerepet játszik az értékesítés növekedésében.

A Távol-Keleten a hagyományosan nagy gyártónak számító Japánban idén jelentős értékesítésnövekedés következett be, de az ezt támogató kormányzati program szeptemberben lezárult, és az előrehozott vásárlások miatt jövőre az idei 4,5-ről várhatóan 4,3 millióra csökken az eladott új autók száma. Kínában két év alatt megduplázódott az új autók értékesítése, a 2008-as 6,7 millió után idén már 13 millió kocsi találhat gazdára.