December közepén kezdte meg próbaútját a világ számos városában – köztük Berlinben – a Mercedes-Benz 200 darab üzemanyagcellás gépkocsija. A tavaly bemutatott, B-osztály F-Cell elnevezésű autók erőforrása egy villanymotor, amelynek meghajtásához az energiát a cellákban elégetett hidrogén szolgáltatja.

Akár egy normál tankolás, 3 percig tart

Akár egy normál tankolás, 3 percig tart


Tankolása a szokványos villanyautókénál jóval gyorsabb és egyszerűbb. Míg az elektromos autók akkumulátorának feltöltése 230 voltos hálózatból nagyjából nyolc, 400 volt feszültségről pedig három óráig tart, addig az F-Cell tartálya alig három perc alatt megtelik hidrogénnel. A gáznemű hajtóanyagot 700 bar nyomás sajtolja be a kútoszlopból a gépkocsi tankjába. Utóbbinak az elhelyezése abszolút biztonságos: töréstesztek igazolták, hogy semmilyen körülmény mellett nem történhet robbanás.

A hidrogén az üzemanyagcellákban oxigénnel egyesül, ez a vegyi reakció szolgáltatja az áramot a 100 kilowatt (136 LE) teljesítményű motornak. Utóbbi 290 newtonméteres forgatónyomatéka a teljes fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll, és álló helyzetből 11,4 másodperc alatt gyorsítja fel az F-Cellt 100 kilométer/óra sebességre. A végsebesség 170 kilométer/óra.

Kívülről csak a felirat árulkodik

Kívülről csak a felirat árulkodik


Üres állapotban 1,8 tonnát nyom a B-osztályú Mercedes, ehhez legföljebb 225 kilogramm hasznos teher járulhat. Egy-egy tankoláskor maximum 2,5 kilogramm hidrogén fér az üzemanyagtartályába (1 kg gáz 9 euróba (2500 forint) kerül), ezzel az autó mintegy 350 kilométert képes megtenni.
Anyagiakra átszámítva ez annyit jelent, hogy egy kilométer autózás 6,5 eurócentbe (17,7 Ft) kerül. Hasonló teljesítményű benzinmotoros gépkocsik városi átlagfogyasztása 8 liter körül van 100 kilométeren. Németországi benzinárakkal számolva (1 liter 95 oktános benzin ára jelenleg 1,47 euró) 11,76 centes (32 forint) kilométerköltség adódik.

Az F-Cell tehát üzemeltetési költségek tekintetében jóval gazdaságosabb, mint belső égésű motorral szerelt vetélytársai. Emellett pedig abszolút környezetbarát, hiszen károsanyag-emissziója a nullával egyenlő: az elégetett hidrogén égésterméke vízgőz – az is olyan csekély mennyiségben, hogy az autó nem húz maga után “kondenzcsíkot”. A motor jóformán hangtalanul működik.

A Mercedes-Benz 2009-ben kezdte el gyártani az üzemanyagcellás jármű új verzióját, amely több szempontból felülmúlja a 2004-ben megjelent A-osztályú F-Cell modellt. Cellája 40 százalékkal kisebb, 30 százalékkal erősebb, ám egyben 30 százalékkal kevesebbet fogyaszt, mint a 2004-es típusé. Az üzemanyagcellás autók gyenge pontja azonban e fejlesztések dacára is változatlan: a töltőállomások ritkasága.

Egész Németországban összesen hét (7) ponton lehet ma hidrogént tankolni. A hálózat bővítése hatalmas kiadásokkal jár: becslések szerint az első ezer hidrogén-töltőállomás kiépítése egymilliárd eurót emésztene föl. Egyelőre senki sem tudja megmondani, kinek kellene magára vállalnia ennek a beruházásnak a költségeit. Márpedig kúthálózat nélkül az üzemanyagcellás autóknak nincs jövőjük.