Júliusig valamennyi járőrautóját elektronikus szondákkal szereli fel a rendőrség, és minden közúti ellenőrzés alkalmával kötelező lesz a sofőrök szondáztatása – számol be a Népszabadság.


A lap értesülése szerint a rendőrség a jövő év közepén végleg kivonja a rendszerből a Spiratest alkoholkimutató indikátorcsövet és áttér az elektronikus légalkoholszondák kizárólagos alkalmazására. Addigra a tervek szerint valamennyi járőrautó kötelező tartozéka lesz egy-egy elektronikus szonda és előírják majd a rendőröknek, hogy minden intézkedéskor – még egy rutinszerű gépjármű-ellenőrzés alkalmával is – meg kell szondáztatniuk az igazoltatott gépjárművezetőket.

A fő ok, hogy továbbra is magas az ittasan okozott személyi sérüléses és halálos kimenetelű balesetek aránya Magyarországon. A rendőrség a zéró tolerancia 2008. januári bevezetése óta 22 321 jogosítványt vett el a helyszínen az ittas vezetésen ért autósoktól, a részegen balesetet okozó sofőrök aránya még mindig tíz százalék felett van.

A rendőrség jövőre külön figyel majd a kerékpárosokra. A rendőrjárőrök becslése szerint több részeg ül biciklire országosan, mint ahogy volán mögé, noha ittasan biciklizni sem szabad. Az autósok után ők okozzák a legtöbb balesetet.


Mellettük azonban még egy csoport, aki kiemelt figyelmet kaphat a jövőben: a külföldi rendszámos járművek. Uniós elvárás, hogy 2020-ig a 2010-es szint felére kell csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát.

Az unió közlekedési miniszterei a közelmúltban állapodtak meg abban, hogy a tagállamok ezentúl kiadják egymásnak gépjármű-nyilvántartásaik adatait. Két-három éven belül a rendőrség reményei szerint Magyarország valamennyi gyorsforgalmi útján húsz kilométerenként automata sebességmérők működnek majd. Mivel akkor már a külföldi autósok is utolérhetők lesznek a magyar hatóságok számára, a rendőrség azt reméli, radikálisan csökken majd a külföldi szabálysértők száma a magyar utakon. Jelenleg az M1-es sztrádán felállított fix sebességmérők 80 százalékban külföldi rendszámú autókat mérnek be gyorshajtásért.

Addig is – ha a törvényhozás megszavazza az előterjesztést – hamarosan felhatalmazást kap a rendőrség arra, hogy a helyszíni bírság megfizetéséig visszatartsa a külföldi szabálysértő autóját. Ma a külföldi autós (ha uniós polgár) következmények nélkül eldobhatja a csekket, a bírságot senki nem tudja behajtani rajta. A helyszíni bírság összege ugyanis többnyire nem éri el azt a szintet, amely felett már jogsegély keretében lehetne végrehajtást kérni.

Forrás: Népszabadság