Rekordot döntött a kínai szuperexpressz

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2010.12.04. 10.00

Több mint 480 km/órás sebességgel száguldott egy kínai szupervonat. A kínaiak szerint ez abszolút világcsúcs. Valóban az?

Sebességrekordot döntött a kínai szuperexpressz, amely az átadás előtt álló Peking-Sanghaj vonalon érte el az abszolút világcsúcsnak** számító 486 kilométeres óránkénti sebességet – jelentette pénteken a kínai központi televízió.


Ez az eddigi legjobb eredmény, amit az utasforgalomban is használt nagysebességű személyszállító vonatoknál mértek. A rekord beállítására a Santung (Shandong) tartományi Caocsuang (Zaozhuang) város és az Anhujhoz (Anhui) tartozó Penkpu (Bengbu) közötti pályaszakaszt használták.

A fehér CRH380A típusú vonat pontosan 486,1 km/órás sebességet ért el, azaz olyan gyorsan haladt, mint egy alacsonyabb utazósebességű repülőgép. Ugyanez a vonat szeptember 28-án Sanghaj és Hangcsou (Hangzhou) között 416,6 km/órát teljesített.

A világ jelenlegi leghosszabb gyorsvasúti pályája címet is viselő 1318 kilométer hosszú Peking-Sanghaj vonal november 15-én készült el. A forgalomnak viszont csak 2011 vége felé fogják átadni, s akkortól Kína két központi városa között vonaton mintegy négy órára rövidül majd a jelenlegi 10 órás menetidő. A beruházás értéke 33,3 milliárd dollár (6927 milliárd forint).

A kínai vasútügyi minisztérium vezető mérnöke szerint a világ leggyorsabb és technológiailag legfejlettebb gyorsvasútján közlekedő szerelvények a “hétköznapi” forgalomban legfeljebb 380 kilométeres óránkénti sebességre gyorsulnak fel és folyamatosan tartani tudják majd a 350 km/órás sebességet.

A CRH380A már menetrend szerint közlekedik a 202 kilométeres Sanghaj-Hangcsou távon, valamint Vuhan (Wuhan) és Kanton (Guangzhou) között. A kínai tervek szerint a kelet-ázsiai országban lesz a világ leghosszabb gyorsvasút hálózata. Az első vonalat 2008-ban, az olimpia évében adták át a főváros és Tencsin (Tianjin) között.

A Kínában jelenleg üzemelő gyorsvasúti pályák hossza: 7431 kilométer. Ezeken naponta több mint ezer vonat szállítja kínaiak millióit. A vasútügyi tárca szerint 2012-re a hálózat 110 ezer kilométerre bővül. Akkor Pekingből valamennyi tartományi főváros – a Hajnan (Hainan) szigeti Hajkout (Haikou), a hszincsiangi (Xinjiang) Urumcsit (Urumqi) és a tibeti Lhászát (Lhasa) kivéve – nyolc órán belül lesz elérhető vasúton.

Nem egy MÁV

Vasutasok segítsetek!

**Mi elsősorban autókkal foglalkozunk így nem tudjuk, hogy mit is takar pontosan “az utasforgalomban is használt nagysebességű személyszállító vonat” kifejezés, de a francia TGV 2007-ben 574,8 km/órás sebességet ért el, ami rekord a kerekes vonatoknál, de 2003-ban a Japán mágnes vasút 581 km/órával száguldott. Mindkettőt rekordként tartják számon. Akkor most kié a rekord?

Kommentek

  • vikt

    Tudtommal a Japán mágnesvasúté a rekord!

  • zblasi

    Sziasztok4
    A normál(kerekes) vasút sebességi rekordja a Franciáké, a mágnesvasút rekordja a Japánoké, legalábbis én így tudom. De a Kínaiaké lesz a legnagyobb sebességgel közlekedő és utasokat is szállító (“az utasforgalomban is használt nagysebességű személyszállító vonat”), normál gyorsvasút. (A franciáknál csak 300-320 között van az utazósebesség, Kínában 350-380 lesz)

  • gertan

    A TGV-nek egy speciálisan átépített verziója (két motorkocsi+ három a szokásostól eltérően hajtott utaskocsi, több motor, nagyobb átmérőjű kerekek), erre külön felkészített (leheggesztett váltók) pályaszakaszon teljesítette a rekordot.

    Tehát a francia tuning- TGV nem volt utasforgalomban használt jármű!

    Ha beírod a neten, hogy TGV rekord, egy csomó találat jön le, még hiovatalos jellegű oldal is.

    A mostani hír szövege szerint a kínaiak AZZAL a vonattal, AZON a pályán döntöttek csúcson, ahol és amin nemsokára utasok fognak utazni…

    Ps.: nem tudom, Japánban a maglev szállít-e utasokat. Nézzetek utána!

  • G-Shock

    Gertan leírta helyesen a dolgot, az fedi a valóságot. Eddigi leggyorsabb ilyen rekordot, ha jól tévedek, akkor a Japcsik tartották: http://en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen Ez a Bullet train nevű vandálság, ami tudjuk, hogy baromi gyors, és 443 km/h-s tesztet csináltak vele.

    A Maglevekről ezt találtam:

    “Jelenleg nagysebességű közforgalomban közlekedő maglev csak Kínában van. Ez a vonal 2003. január 1-jén nyílt meg a Pudong nemzetközi repülőtér és Sanghaj pénzügyi negyede között. A táv 30 kilométer, ezt a szerelvények körülbelül 7,5 perc alatt teszik meg, miközben 430 km/h-ra gyorsulnak fel.

    Egy másik maglev a németországi Emslandban közlekedik a Siemens tesztpályáján. A pályahossz körülbelül 27 km és mindkét végén egy hurokkal tér vissza saját magába. Japánban jelenleg tervezés alatt van a Csúó Sinkanszen maglev vonal, mely a Tokió-Oszaka vonalon közlekedik majd.

    Egyéb, egyszerű maglevek több városban is épültek.”

    Plusz infó még: http://en.wikipedia.org/wiki/Maglev_(transport)

    Az angol Wiki szövege is ezt fedi, valamint magáról a japán Maglevről szóló hírek: “A JR-Maglev egy kísérleti japán maglev vonat. Maximális sebessége 581 km/h volt.”

    http://hu.wikipedia.org/wiki/JR-Maglev

    Az én személyes érdeklődésem inkább arra irányul, vajon ki építette ezt a vasutat, ki tervezte stb, mert mint tudva levő a kínai maglev valójában a német kísérleti Transrapid gép “utcai” változata. Mindemellett – csak a gátépítési ballépéseiket figyelembe véve – kíváncsi leszek mikor következik be az első nagyobb csattanásuk, mivel a sebesség fokozódásával, ha nem is exponenciálisan, de semmiképp sem lineárisan nő az alkatrészek terhelése.

  • Zsoltitól1vélemény

    én nem ismerem annyira a műszaki képzésüket, h bíráljam,
    de jelenleg(lehet h a jövőben sem) nem szívesen ülnék fel a vonatukra. inkább a japánra.
    mert ha livenszből alkotnak, az újonnan talán ok, de karbantartáshoz is kell komoly műszaki tudás, apparátus. ilyen sebességnél és távoknál pedig hibaforrás biztosan lesz..

    az viszont döbbenet, hol tartanak, és mennyi lóvé van! ez a szám már-már feldolgozhatatlan.
    már túlzónak is tartom, hisz azért előbb-utóbb a számítógép korában afelé fog eltolódni a kapcsolattartás, h nem személyesen hanem hálózaton keresztül beszélgetsz vkivel, videóval(skype) de gondolom sokkal valósághűbben. így tulzónak tartom ezt a aberuházást,aztán ki tudja

  • Zsoltitól1vélemény

    jav:
    licenszből alkotnak

  • Zsoltitól1vélemény

    viszont onnan közelítve, h amíg be nem üt a hálózati kapcsolattartás,és esetleg a kerozin hamarabb elfogy ennél(hiperdrága lesz), akkor csak ez marad lehetőségként. úgy van értleme.

  • Zsoltitól1vélemény

    tényleg, körkérdés:
    tud vki olyan dolgot(bármi műszaki) amiben kelet európa vezet?
    vagy amiben egyáltalán versenyben van világszinten?
    kicsit úgy érzem ez a 20 éevs rendszerváltás nem hozott nagy sikereket-nem vagyok közgazdász-történész,de sztem 20 éve kína nem állhatott nagyon előttünk technológiában(ha nem mögöttünk állt)

  • G-Shock

    Jut is eszembe… A “Nem egy MÁV” pejoratív módú használatát – legalábbis ilyen kontextusban – el lehetne már felejteni…

  • Sines

    Utasforgalomban máshol nem használnak ekkora sebességet ! Az ,hogy a TGV és más gyorsvasutak sebességkísérleteket hajtanak végre az más. De utastovábbításra máshol nem használnak ekkora sebességet ! Csak megfogalmazás kérdése…

  • Sines

    Ja ! És G-Shocknak igaza van! A MÁV jegyárait az állam határozza meg ,politikai döntés alapján !!! Nem pedig a működési költség alapján!!! Ha hasonló (akár százalékos is) költségvetési hozzájárulása lesz a hazai vasútnak ,akkor lehet hasonlítgatni …

  • bubibeka1.6

    Nem akarok kötekedni, de inkább ne dicsérjük agyon ezt a tolvaj kommunista népséget!

    Az a “kínai” mágnesvonat ami Shanghaj és nem tom mi(kb 20 km res táv) üzemel az kb 500 km/h
    utazósebességet tud.
    A probléma csak az, h az nem az övék, pontosabban szerintük igen, a német cég pedig régóta sikertelenül perel.
    A siemens tesztpályán látható mágnesvonat az eredeti, és ennek a megvalósítására kérték fel a dajcsokat a sárgák, rendeltek belőle, elkezdték a németek építeni, majd hirtelen visszamondták, de a terveit “lemásolták”. Így véletlenül született egy “önnálló” kínai mágnesvasút…

    Gondolom a TGV szerű supervonatuk is kb így keletkezhetett…

    Undorító banda, utálom az egész mentalitásukat.

    Emlékeztek még a kínai X5 ös bmw re ???

    MInden alkatrészen reszeltek 1-2 mm-t és bebizonyították h az nem is a német koppintása, hanem önálló fejlesztés…

    A gond csak az volt vele h csangcsung motorral szerelték, és az kb az lada szintjén volt….

  • v_holiday

    Zsolti!
    Pedig mikrobiológiában, fizikában és társadalomtudományok közül is néhányban kimagaslóan jók a komcsi tömb országai. Magyarország különösképpen.

  • bubibeka1.6

    Németek még jobbak, csak vkiknek hiper gyorsan jár a kezük, és elteszik sebre más találmányát….

    Régebbi példa: orosz kémkedéssel lett a szovjeteknek “saját” atombombája, maguktól nem tudták kifejleszteni, később a hidrogént igen —> lásd Cár bomba…. brahiból néha robbantgatják az Antarktiszon :)

    Tényleg megőrjít már amúgy h ezek a szemét tolvaj komcsik ellen se belföldön se külföldön nem lehet mit tenni :S lopnak, csalnak, hamisítanak, és minden megy tovább…:S:S

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.