Nem nevezhető jelenleg sem átlagosnak a Morgan kínálata, de 2011-ben még izgalmasabbá válik. A brit autógyár ugyanis újra háromkerekű roadster gyártását tervezi. A Morgan 1909 és 1935 között már készített nagyjából 30 ezer háromkerekűt, melyek közül egy még a Francia Nagydíjat is megnyerte.

A roadster alapját csőváz adja, amelyre alumíniumból formázott karosszéria kerül. A bőrrel bevont utastér két utasára bukócső vigyáz, tető abszolút nincs hozzá. A csak funkcionális elemeket használó háromkerekű üresen nem nyom majd többet mint 500 kiló, ami megalapozza a jó menetdinamikát.

Nemcsak a kerékelrendezés lesz izgalmas, de a beszállítók is. A járgányt ugyanis a Harley-Davidson 1800 köbcentis (101 LE) motorja gyorsítja majd, amihez a Mazda ötfokozatú manuális sebességváltóját csatlakoztatják. Álló helyzetből 4,5 másodperc alatt képes lesz elérni a 100 km/órás tempót. Végsebessége – ha valaki elég merész ehhez szélvédő nélkül – 185 km/óra.

Az autót jövő év elején a Genfi Autószalonon mutatják be a nagyközönségnek. Egyes brit lapok 30 000 fontos, azaz 9,4 millió forintos árról tudnak. A Morgan évi 800 darab eladását tervezi.

A Velorexről:

A cseh František Stránský és öccse, Mojmír Stránský eredetileg kerékpárjavítással foglalkoztak Parníkban. 1936-ban megtetszett nekik a Morgan háromkerekűje. Elkezdtek gondolkodni egy olcsó háromkerekű jármű megépítésén, mely betölthetné az űrt a motorkerékpárok és az autók közt. Ezt a szerkezetet a fiatalok és a szegényebbek részére szánták.


1943-ban elkészült az első prototípus, mely alumíniumlemezzel bevont, főleg kerékpáralkatrészből összeállított jármű volt. Cseh nyelven a tengely os, a kocsi kára, káré. Így keletkezett az Oskar elnevezés. Az Oskar iránt nagy volt az érdeklődés, de az alulméretezett biciklialkatrészek nem bírták a terhelést; ezeket fokozatosan helyettesítették motorkerékpár-alkatrészekkel.

A praktikus rezgésmentes csővázat először szerelőruha anyagával vonták be, ami a mai farmeranyaghoz volt hasonló, de azt hamarosan a vízálló vászon, majd a műbőr váltotta fel. A háromkerekűt könnyű járműként sorolták be a rokkantak számára, így adómentesen gyárthatták, ára így fele volt a motorkerékpárokénak.

1950-ben a párt úgy döntött, a Stránsky-fivérek üzemét beolvasztja a VELO gyártási szövetkezetbe, mely Hradec Královéban székelt, s amelyet 2 évvel később Velorex Gyártási Szövetkezetté kereszteltek. A háromkerekűek JAWA és CZ motorokkal készültek 1971 szeptemberéig.

Forrás: Wikipedia