A Spanyol-rali pénteki napjának programja:

SS1 Terra Alta 1 – 35,94 km
SS2 La Ribera d’Ebre 1 – 14,9 km
SS3 Les Garrigues 1 – 17,28 km

Szerviz  A Port Aventura

SS4 Terra Alta 2 – 35,94 km
SS5 La Ribera d’Ebre 2 – 14,97 km
SS6 Les Garrigues 2 – 17,28 km

Szerviz B Port Aventura

Sebastien Loeb megint megmutatta, ő az etalon a raliban. Mindenki arra számított, hogy a Spanyol-rali mai, első napján időt veszít a többiekkel szemben. Ő indul elsőként, neki kell elvileg takarítania, lassabbnak kellene lennie a mögötte indulóknál. Erre mi történik? Ő a leggyorsabb. Három szakaszt nyert meg a mai hatból. Persze ő a verseny előtt már megmondta, azért, mert már Franciaországban megszerezte a világbajnoki címet, ő még nyerni akar. Mindig.

Loeb szerény magyarázatot ad a mai teljesítményére: “Biztosan kellett a takarító szerepet is játszanom, de egy kicsit nedves volt a talaj, szóval nem annyira jelentősen. Ugyanakkor végig a határon mentem, semmi vesztenivalóm nincs. Most nem úgy gondolkodunk, mint amikor a világbajnokságért csatáztunk.”


Arról az eshetőségről azonban szót sem ejt a citroënes, hogy ő volt az, aki legjobban tudott alkalmazkodni a vegyes talajú viszonyokhoz. Persze azért még nem nyerte meg a versenyt. A délelőtti három szakasz után 12 másodperc volt az előnye, amiből sokat veszített délután. A második helyen jövőbeni csapattársa, a most még a Junior csapatban hajtó Sebastien Ogier áll, alig négy másodpercnyire. Ogier a negyedik szakaszon faragott 8,5 másodpercet hátrányából.

Minimálisnak tűnik a különbség, mondhatnánk, bármi történhet még. Ám holnaptól kizárólag aszfalton versenyeznek, és Loeb 2004 óta csak egyszer nem nyert ilyen felületen. “Jó nap volt a mai, nem vagyok messze Sebtől, szóval jó” – mondta Ogier. “Holnap meg kell próbálnom követni őt, de tudom, hogy aszfalton ez nagyon nehéz lesz.”

Jari-Matti Latvala nem lehet igazán Ogier társa az üldözésben, miután saját elmondása szerint mostani harmadik helyét elsősorban a murván mutatott teljesítményének köszönheti, aszfalton nem érzi magát olyan kényelmesen. Holnap sokkal inkább Petter Solbergre kell figyelnie, aki ma két szakaszon is a leggyorsabb volt és mindössze 2,5 másodperccel lemaradva üldözi őt.

“Egészen elégedett vagyok a nappal, kivéve azt az első szakaszt, ahol olyan sok időt veszítettünk (20 másodperc – a szerk.)” – mondta Petter Solberg. “Ott egyszerűen nem volt tapadásunk, hiányzott a magabiztosságom is. Délutánra egy kicsit változtattunk a beállításokon, és a szakaszgyőzelmünk meg is mutatta, hogy helyes volt. Holnap a második helyre hajtok.”

Normál esetben nem lepődnénk meg, hogy Mikko Hirvonen ötödik a Spanyol-ralin, hiszen az eddig aszfaltos verseny volt, de idén az első nap nagyrészt murvás, így azért más a leányzó fekvése. Hirvonen murván az egyik legjobb. Talán ennél is meglepőbb Dani Sordo hatodik helye. A spanyol pilótát a verseny előtt még a végső győzelemre is esélyesnek tartották, most azonban már majdnem egypercnyire van Loebtől.

“Nehéz nap volt” – mondta Sordo. “Reggel a felfüggesztés túl kemény volt és szenvedtünk emiatt. Délután pedig eltaláltam egy hatalmas követ a hosszú (4.) szakaszon, és azt gondoltam, hogy nagyon megsérült a kocsi. Ez után pedig már nehéz volt koncentrálnom. Az aszfaltos részeken meg egyszerűen nem találtam a ritmust.”

Bár azt hihetnénk, hogy a Citroën versenyzője az őt 12 másodperccel megelőző Mikko Hirvonenre hajt majd holnap, de a spanyol pilóta komolyabb célokban gondolkodik. “Meglátjuk, mi lesz holnap. Semmi sem lehetetlen, de megpróbálni az egy percet visszaszerezni Sebastiennel szemben, az majdnem az!”

Turán Frigyes és Zsiros Gábor egyelőre nem tudta felvenni a többi WRC-s pilóta tempóját. Főként 11. időket autóztak, egyszer voltak 10.-ek. Ennek megfelelően az abszolút 11. helyen állnak, előttük van Henning Solberg is, aki idén nem indul WRC-vel aszfalton (az ő autójában ülnek Friciék), most S2000-sel versenyez.

Frici elmesélte, hogy a délelőtti gyorsaságikon még nagyon kemény volt az autó futóműve, de a gyári csapat a délutáni szakaszokra ezt orvosolta és ez az eredményekben is meglátszódott, egyre jobb időket produkált a magyar csapat.

“Ahogy az a gyorsasági szakaszokon is látszódott, egyre jobb és jobb időeredményt sikerült elérnünk, s mindez azért van, mert szokjuk, tanuljuk a Fordot. Túl sok időnk nem volt tesztelni, a tegnapi shakedownon kerültünk igazán közeli viszonyba az autóval. Mára azonban teljesen világossá vált számunkra, hogy nagyon gyorsan lehet a Forddal autózni, viszont nehezebben – mondta Frici, majd hozzátette: “Egy helyre vagyunk mindössze a pontszerző helyezéstől, alig várom a holnapi versenynapot, nagyon szeretném, hogy előrelépjünk.”

Amikor a versenyzőknek véget ért a nap, a szerelőknek akkor kezdődik:

Loeb nem játszik – nyerni akar 1


Mindössze 75 perc. Ennyit kaptak a rali-világbajnokság résztvevői, hogy csapataik átépítsék a ma még murván, holnap viszont aszfalton száguldó versenyautókat. Ez nem egy egyszerű mutatvány, hiszen gyakorlatilag új autót kell építeni. Cserélik a futóművet, a fékeket, a féltengelyeket, a kormányösszekötőket, a sebességváltót, a differenciálműveket és a lökhárítókat, ezenfelül pedig súlyokkal újra kiegyensúlyozzák az autót.

A Spanyol-rali állása az első nap után (6/16):

 1.  Sebastien Loeb      Citroën   1 ó 25 p 26,8 mp
 2.  Sebastien Ogier      Citroën   + 3,8 mp
 3.  Jari-Matti Latvala   Ford       + 19,9 mp
 4.  Petter Solberg       Citroën    + 22,4 mp
 5.  Mikko Hirvonen      Ford        + 42,4 mp
 6.  Dani Sordo           Citroën     + 54,7 mp
 7.  Matthew Wilson    Ford         + 2 p 46,9 mp
 8.  Federico Villagra    Ford        + 3 p 21,2 mp
 9.  Ken Block             Ford        + 3 p 42,8 mp
10.  Henning Solberg    Ford        + 4 p 21,6 mp
11. Turán Frigyes        Ford        +4 p 39,0 mp

A részletes eredmények böngészéséhez kattintson erre a linkre. Holnap hat szakasz vár a mezőnyre.