A személygépkocsik mind a magánszemélyek, mind a vállalkozások számára a jelentős vagyontárgyak közé tartoznak, ezért többnyire körültekintő gondossággal kezelik a tulajdonosok gépjárművüket. A közös tulajdonban lévő gépjárművek esetén azonban gyakrabban fordul elő, hogy használóik nem fordítanak elegendő figyelmet és energiát a céges autók karbantartására.

Közép- és felső vezetőknek Mondeo, Passat, Vectra jár

Közép- és felső vezetőknek Mondeo, Passat, Vectra jár


“Néhány alapvető szabály lefektetésével és megfelelő ösztönző rendszer kialakításával a vállalkozások sokat tehetnek azért, hogy a céges autók, különösen a többek által használt, úgynevezett kulcsos autók többéves használat után is jó állapotban maradjanak” – mondta el Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág igazgatója.

A gondos, rendeltetésszerű használatot a céges autóra vonatkozó szabályzatok írják elő, de ez a kitétel gyakran a munkaszerződésbe is bekerül. A rendeltetésszerű használat vonatkozik például a közlekedési szabályok betartására is, hiszen ez jelentős hatással lehet az autó állapotára. Ha például rendszeresen az előírtnál nagyobb sebességgel használják a gépkocsit, az hosszú távon hibák sorát, így idő előtt elkopó fékpofákat és kuplungproblémákat eredményezhet.

Gyakran szerepel az autóhasználati szabályzatokban, hogy amennyiben a kár az autót használó munkatárs hibájából következik be, úgy a casco biztosítás önrészét neki kell megfizetnie. Ez nagyobb elővigyázatosságra inti a céges autók vezetőit. Ha a vezető több alkalommal követ el közlekedési szabálysértést, ideiglenesen vagy véglegesen megvonhatják tőle az autóhasználati jogosultságot.

3-4 év és 120-150 ezer kilométer után van autócsere, mert javíttatni drágább volna

3-4 év és 120-150 ezer kilométer után van autócsere, mert javíttatni drágább volna


Elsőre nem tűnik stratégiai kérdésnek, de az autók tisztán tartása is fontos feladat. A céges szabályzat előírhatja, milyen gyakorisággal kell külső, belső takarításra vinni az autót. Ha például a belső takarítást folyamatosan mellőzik, nem ügyelnek az autó belsejének tisztaságára, akár kárpitcsere is szükségessé válhat, ez pedig költséges művelet.  

Szintén a munkavállaló felelőssége, hogy a forgalombiztonsági szempontból fontos berendezéseket, mint például a fék, az elektromos berendezések, indulás előtt ellenőrizze, és jelezze, ha valamilyen javítást lát szükségesnek.

Természetesen nem csak a szigorú szabályok, a büntetés kilátásba helyezése is segítheti a nagyobb odafigyelést.

Több céges flottánál is jutalmazzák azokat a munkatársakat, akiknek nem volt káreseménye az év során. Más cégek az átlagfogyasztást teszik közzé és versenyt hirdetnek ebben a kategóriában az autót használó kollégák körében. Egy ilyen büszkeségtábla az irodában nem csak a fogyasztás visszafogását eredményezi, de az autók állagmegóvására is pozitív hatással van.