Lassan tér magához a gépjárműpiac, míg külföldön már a vége felé jár a gazdasági válság, addig Magyarországon még nem, amit mutat az is, hogy a lakosság kivár az új gépjármű-vásárlásokkal – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke kedden budapesti sajtótájékoztatóján.


Az utóbbi három hónapban már a magyar piacon is mutatkoznak az élénkülés kisebb jelei, s szeptemberben már lényegében minden kategóriában nőttek az eladások a nagyon alacsony, egy évvel korábbi bázishoz képest.

Az MGE a következő hónapokban azért is vár növekedést, mert az autókat előbb-utóbb cserélni kell, ami különösen igaz a vállalati flottákra. Segítheti a növekedést az új, kedvezőbb adózási környezet, illetve a finanszírozás változása, valamint a gazdaság fehérítése is. Az MGE azt javasolja, hogy a regisztrációs adóval együtt kelljen például megfizetni az áfát is, mivel így a forgalmazók egy része nem tűnhet el nyomtalanul, adótartozással a piacról. Erdélyi Péter elmondta: a gépjármű-értékesítést elsősorban nem az autó ára és minősége befolyásolja, hanem az, milyen a gazdasági, jogi, pénzügyi környezet.

Az ügyvezető hozzátette, azt várják, hogy 2013-ban eléri a 100 ezret az új személygépkocsik és kisteherautók eladása, majd 2014-től tovább nő, s hamar eléri a 120-140 ezret.


Mint elhangzott a magyar járműállományról, a személyautók átlagos kora 11,1 év, a motorkerékpároké 15,2, míg a teherautóké 10,5 év. Személyautóból 3 millió, motorból 152 ezer, teherautóból pedig 423 ezer van az országban.

A motorkerékpárok eladása szintén visszaesett az adatok és a becslések szerint: míg 2005-2006-ban éves szinten több mint 18 ezer motort adtak el, addig 2009 első nyolc hónapjában 6 ezret, míg az idén ugyanebben az időszakban még ennél is 30 százalékkal kevesebbet: így év végéig összesen 5300 motorkerékpárt adnak el a becslések szerint.

Az ötven köbcentis segédmotorok helyzetéről elhangzott, mivel a motorok többsége nincs regisztrálva, műszaki színvonaluk rossz, környezetszennyezők, tulajdonosi hátterük tisztázatlan, miközben ez az egyik legveszélyesebb kategória a közlekedésben.

Az MGE ezért azt javasolja, hogy a 125 köbcentis motorokat is lehessen “B” kategóriás jogosítvánnyal vezetni, illetve regisztrálják, azaz rendszámozzák a segédmotorokat.

Forrás: MTI