Nagy hagyomány szakad meg a hétvégén, ugyanis a rali-világbajnokság soron következő versenyét, a francia futamot, az 1973 óta Korzika szigetén megrendezett versenyt ezúttal Franciaország belsejében, Strasbourg központtal rendezik meg.

Sebastien Loeb az elmúlt években sorra vihette haza az aranyérmet a “Szépség szigetéről”, 2005-2008 között mindannyiszor ő nyert (tavaly nem volt ez a verseny). Az első számú esélyes továbbra is ő, annál is inkább, mert évek óta senki nem volt gyorsabb nála aszfalton.  

Sőt, a verseny szülővárosa közelében zajlik, az utolsó szakaszt ott is rendezik. Igazi népünnepélyre lehet számítani, hiszen amennyiben a Citroën sztárja nyer, úgy megszerzi hatvanadik vb-győzelmét és a hetedik világbajnoki címét.

A Korzika-rali nagyban különbözik a mostanitól. Az 1000 Kanyar Ralijaként is ismert verseny után itt nem lesznek igazi hegyek, nagy lejtők. A Francia-rali aszfaltos útjai sokkal inkább hasonlítanak majd a Német-raliéhoz, amit természetesen nagy fölénnyel Loeb nyert.

Népünnepély a Francia-ralin 1


“Adva az ilyen felületű ralikon elért sikereimet, mindenki azt várja, hogy sima győzelemmel guruljak a célba. Ez a rali azonban nem lesz könnyebb a többinél. Pont fordítva. Ez egy teljesen új verseny egy sor gyors pályával, köztük a legnehezebbekkel, mint amikkel általában találkozunk aszfalton. Idén hat pilóta is nyerhet, mivel nagyon versenyképes a mezőny. Így a győzelem számomra nem evidens” – szögezte le a citroënes pilóta.

A bajnokság tekintetében Sebastien Loeb legnagyobb ellenfele a Citroën Junior csapatnál versenyző Sebastien Ogier. Ő minden bizonnyal Loeböt fogja támogatni a hetedik világbajnoki címéért folytatott harcban. A futamon talán a másik Citroënt hajtó Dani Sordo lehetne veszélyes a francia bajnokra, de kétséges, hogy keresztbe tenne saját, francia csapatának, akik Franciaországban, francia pilótával akarnak nyerni.

Népünnepély a Francia-ralin 2

Petter Solbergben is benne van a győzelem, de sokkal inkább murván, most aszfalton a dobogó lehet a célja.

Idén a Ford nem nagyon tudta befogni a Citroënt és az ilyen autókkal versenyző gyári és félgyári versenyzőket aszfalton. Jari-Matti Latvala és Mikko Hirvonen az egyéni ponttábla harmadik és hatodik helyén tanyáznak.

Latvala legfőbb célja Franciaországban az lesz, hogy megtartsa világbajnokságbeli harmadik helyét, ami így is eddigi legjobbja a 25 éves finn pilótának. Bár a fordosok is tudják, hogy aszfalton a Citroën verhetetlen, azért szerintük sokat javítottak teljesítményükön ezen az úttípuson a Német-rali óta. “Németországban annyira élveztem az aszfaltos versenyzést, mint még soha az életben. Nem az volt a legjobb aszfaltos eredményem, mivel már voltam harmadik 2007-ben Írországban, de úgy hiszem, hogy egy szinttel feljebb léptem az elmúlt két aszfaltos futamon. Ez magabiztossá tesz a rali előtt” – mondta Latvala.

Kimi Räikkönen számára már elfogyott az engedélyezett tesztnapok száma, ezért egy versennyel hozta formába magát. A finn megnyerte a Franciaországban rendezett Vorsgien-ralit. A volt – és újabb leendő – Forma-1-es pilóta az ötödik-hatodik helyre odaérhet. 

Népünnepély a Francia-ralin 3

Viszonylag népes lesz a WRC-vel indulók mezőnye, összesen 13-an szerepelnek az A8 kategóriában. Ismét ott lesz a mezőnyben az amerikai Ken Block és az argentin Federico Villagra is. Rajthoz áll a 2008-as Túraautó-világbajnok, Yvan Muller, aki jelenleg is vezeti a bajnokságot. Muller Petter Solberg tavalyi Citroën Xsara WRC-jét bérli.

Jó hír, hogy ismét szurkolhatunk a csúcskategóriában magyar versenyzőnek, hiszen idén immár harmadszor indul vb-futamon a Turán Frigyes-Zsíros Gábor duó.

Így látják a versenyt a pilóták:

A rali

A 2010-es Francia-rali holnap kezdődik a közös edzéssel, majd az igazi verseny péntektől három napon át tart. A teljesítendő 20 gyorsasági szakasz 352,88 km-t tesz ki. A rali teljes hossza 1272 km lesz.

Első nap a Vosges régióban mennek az autók szűk és buckás, de nagyon gyors utakon. A második nap ellátogat a mezőny a szőlőskertekhez, míg vasárnap egy szakaszt egy katonai bázison teljesítenek, majd egyet Haguenauban, Loeb szülővárosában.

Bár még sok időnek el kell telnie, hogy a Francia-rali felérjen a Korzika-rali hírnevéhez, de ennek ellensúlyozásaként a helyszín Európa szívében van, ami nagyot lendíthet a népszerűségén. Ide egyszerűen átruccanhatnak a ralifanatikusok Németországból, Svájcból, Ausztriából, Luxemburgból és Belgiumból.

Népünnepély a Francia-ralin 4


A világbajnokság állása a Japán-rali után:
Pilóták

1. S. Loeb         201 pont
2. S. Ogier        158 pont
3. J-M. Latvala  132 pont
4. P. Solberg     118 pont
5. D. Sordo       107 pont
6. M. Hirvonen   94 pont
7. M. Wilson      56 pont
8. H. Solberg     31 pont
9. F. Villagra      30 pont
10. K. Räikkönen 21 pont

Konstruktőrök

1. Citroën                  345 pont
2. Ford                      250 pont
3. Citroën Junior Team 183 pont
4. Stobart                  130 pont
5. Munchis                 46 pont

(Forrás: Amber PR)