A használt autót vásárlóknak az általános paramétereken felül érdemes tájékozódnia arról is, hogy a gépjárműre terheltek-e tartozást, vagy nem áll-e végrehajtási eljárás alatt – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) közleményében.

A FEOSZ hangsúlyozza: az autó törzskönyve sem garancia semmire, hiszen az csak azt bizonyítja, hogy nem lízingcég vagy hitelintézet tulajdonában van a jármű. Hozzáfűzik: ha adó- vagy vámtartozással veszi meg valaki az autót, az APEH – anélkül, hogy vizsgálná az adásvétel érvényességét – jogszerűen lefoglalhatja az autót, és ezt követően csak polgári peres úton érvényesítheti igényét a vevő az eredeti tulajdonossal szemben.

Az adó- vagy vámtartozásról az okmányirodától lehet felvilágosítást kérni. Annak kiderítéséhez, hogy egy adott gépjármű bírósági eljárás miatt lefoglalás alatt áll-e, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalához kell írásbeli kérelmet beadni, amely körülbelül egy hónapon belül tud választ adni.

Használt autó vétele esetén jó azt is tudni, hogy kötelező jótállás nincs ugyan – ez a szabályok szerint csak új személygépjárművekre vonatkozik -, de fogyasztói szerződés esetén szavatossági jogok – javítás, csere, árleszállítás, elállás – a vásárlástól számított legalább egy évig akkor is megilletik a tulajdonost, ha nem új az autó, azaz ha például használtautó-kereskedésben vette.

A FEOSZ felhívja a figyelmet arra is, hogy érdemes ellenőrizni a kilométeróra állását, így például szakszerviztől lekérdezni az ott végzett eddigi javításokat, hiszen javítás esetén rögzíteni kell a kilométeróra állását, amely eltérhet a ténylegesen tapasztalttól. Külföldről behozott gépjármű esetén a Vám- és Pénzügyőrségtől lehet információt kérni, hogy a behozatalkor mennyi volt a kilométeróra állása – fűzik hozzá.