Az átlagosnál kevesebben cserélték fiatalabbra az autójukat az elmúlt években – derült ki a Bosch országos felméréséből. Az először 2008-ban elkészített reprezentatív felmérést 2010 elején megismételték, ami pedig rámutatott arra is, hogy a legmagasabb jövedelműek, a diplomások és a fővárosiak az átlagnál lényegesen fiatalabb járművel járnak.


A Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet készített országos, reprezentatív felmérést a magyar lakosság autóhasználati és -javíttatási szokásairól, a szervizek ismertségéről és választásának okairól, valamint a Bosch Car Service hálózatról. A kutatás először 2008 elején készült el, majd 2010 januárjában és februárjában megismételték.

A válaszadók közül alig feleannyian vásároltak új autót az elmúlt két évben, mint 2006 és 2008 között. Az autók átlagéletkora pedig valamivel több, mint 10 év. 2010-re lényegesen fiatalabb autóik vannak a legmagasabb jövedelműeknek, a diplomásoknak és a budapestieknek.

A felmérésből kiderült: az autók átlagos életkora a legtöbb társadalmi-demográfiai csoportban emelkedett 2008 eleje óta, a legnagyobb mértékben a 60 évesek és idősebbek körében, közülük az átlagosnál is kevesebben cserélték fiatalabbra az autójukat az elmúlt két évben. Az idei felmérés szerint ebben a korcsoportban 12,2 év az autók átlagos életkora.


Az idei kutatás alapján az autók alig negyede fiatalabb öt évnél, míg 2008 elején ez az arány még 30 százalék volt. 2010-ben az átlagnál fiatalabb autóik vannak a legmagasabb jövedelműeknek, a diplomásoknak és a budapestieknek. Budapesten 8,8 év, a vidéki városokban 10,4 év volt az “átlagos autóéletkor”, míg a községekben használt autók átlagban 11,1 éve futnak a 2010-es tapasztalatok szerint – mutat rá a felmérés.

Iskolai végzettség szerint a diplomások rendelkeznek a legfiatalabb, átlagosan 8,9 éves gépkocsikkal, míg a legidősebb, átlagosan 12,3 éves autói a legfeljebb 8 általánossal rendelkezőknek vannak.

Az autószervizek kiválasztásának legfőbb szempontja továbbra is a szakértelem, emellett fontos még a megbízhatóság és a minőségi alkatrészek tárháza. A legfontosabb szempont, a szakértelem esetében alig volt mérhető a különbség az egyes társadalmi-demográfiai csoportok között, a megbízhatóságot a budapestiek sorolták előbbre, a minőségi alkatrészek az alap- és felsőfokú végzettségűek számára kiemelten fontosak.

Az autó életkorának megoszlása a különböző szempontok szerint:

Tízéves autót használ a magyar 1