Nyilvánvaló, hogy a haladási sebesség és a közlekedés biztonságának kockázata között összefüggés van. Ez általánosságban azt jelenti, hogy minél gyorsabban haladunk, annál nagyobb az esélye annak, hogy baleset részesévé, sérültjévé, ill. áldozatává váljunk – írja a rendőrség baleset-megelőzési honlapjának cikke. E szerint már kisebb mértékű, sokak által jelentéktelennek tartott sebességtúllépés is hatványozottan növeli a közúti balesetek és tragédiák bekövetkezésének kockázatát.


Kutatási adatok szerint a haladási sebesség mintegy 10%-os növelése esetén kb. 25%-kal nő a súlyos és mintegy 45%-kal a halálos sérülések létrejöttének kockázata. A 20%-os sebességnövelés már a személyi sérülés lehetőségét 40%-kal, míg a tragédiák bekövetkezésének kockázatát 100%-ot meghaladó mértékben, azaz több, mint ötszörösére növeli – számol be az írás.

Közlekedésbiztonsági kutatások során szakemberek azt is megállapították, hogy a haladási sebesség átlagos 1% mértékű csökkenésével 2%-kal csökkenthető a könnyű személyi sérülés, 3%-kal a súlyos sérülés, 4%-kal pedig a halálos sérülés kialakulása közúti baleset bekövetkezése esetén.

Az ún. Power Model alapján – amely a sebességnövelés és a balesetek kialakulásának valószínűségét vizsgálja – még ennél is megdöbbentőbb adat állapítható meg. Amennyiben minden egyes járművezető állandó jelleggel csupán egyetlen km/órával csökkentené járműve haladási sebességét, úgy ezzel évente 2200 ember életét lehetne megmenteni Európában.

A számítások alapján – a közúti közlekedés jellegzetességeit figyelembe véve – 1100 fő élete lakott területen belüli utakon, 1000 fő élete lakott területen kívül, míg 100 fő élete az autópályákon lenne megmenthető.

Forrás: ORFK OBB