Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen-konszern felhasználva a válság előtt felhalmozott tőkéjét, a válságban inkább a bővítésre koncentrálhat, mint a szinten maradásra.

Az Alfa neve sokat ér

Az Alfa neve sokat ér


A legnagyobb piacokon, pénztartalékaival igyekszik minél nagyobb részesedést szerezni a VW, még annak árán is, hogy akciós árakkal kisebb profitot termel. Emellett a cégcsoport megszerezte a Porschét, részesedést vásárolt a Suzukiban, majd megvette az Italdesign Giugiaro formatervező stúdió 90 százalékát.

Szeretne azonban egy további márkát is bekebelezni, az Alfa Romeót. Kisebb jelek már korábban is utaltak erre, de az utóbbi időkben egyre több pletyka jelenik meg ez ügyben.  

Magas rangú Volkswagen-bennfentes megerősítette az Automotive News magazinnak, hogy “komolyan érdeklődnek” az olasz márka megvásárlása iránt. Egy Fiat-vezető szintén a lapnak nyilatkozva azt mondta: “egyáltalán nem áll szándékunkban eladni a márkát a VW-nek”.

Martin Winterkorn, a VW vezetője az Italdesign megvásárlása nyomán mondta, hogy “az Olaszországban történő vásárlási éhségünket teljesen kielégítettük” – válaszolva arra a felvetésre, hogy pont azért kell az Italdesign a VW-nek, mert az többek között Alfa modelleket is tervez.  

Van már olasz márka a Volkswagennél

Van már olasz márka a Volkswagennél


Bár Winterkorn álláspontja egyértelmű, a wolfsburgi székhelyű cég vezetésében jó pár Alfa-rajongó dolgozik: a felügyelő bizottság elnöke, Ferdinad Piech vagy Walter de’ Silva, aki korábban az Alfa formatervezőjeként dolgozott, Luca de Meo, aki az Alfa ügyvezető igazgatója volt, mielőtt tavaly nyáron a Volkswagenhez igazolt volna.

Korábban a Fiat-csoport vezetője, Sergio Marchionne nagyon ambiciózus tervet vázolt fel az Alfával kapcsolatosan. 2014-re félmillió autó eladását tervezi hat új modell bemutatásával, miközben tavaly mindössze 102 ezer fogyott. Az elemzők azonban szkeptikusak.

“Talán az Alfa képes lehet értékesíteni évi félmillió autót, de csak azután, ha a márkát eladták a Volkswagennek” – nyilatkozta Arndt Ellinghorst, a Credit Suisse autóipari kutatások részlegének vezetője.

Massimo Vecchio, a milánói Medibanca ipari fejlesztésekért felelős vezetője sem bízik a tervben. “Az Alfa 85 ezer autó eladását tervezi az Egyesült Államokban 2014-ben, ami azt jelenti, hogy százezerről több mint négyszázezerre növelnék az értékesítést Európában. Nem látom, hogy fognak ilyen sok vevőt elcsábítani a német ellenfelektől.”

Mi Lesz a SEAT-tal?

Mi Lesz a SEAT-tal?


A Volkswagen elsősorban a növekedési stratégiájához szeretné felhasználni az Alfát, amely segíthetne elérni, hogy a német konszern legyen a világ első számú autógyártója 2018-ra. Bár a kisebb autóktól a teherautókig sokféle jármű szerepel a VW-csoport kínálatában, évek óta van egy márka, amit nem tudnak igazán felfuttatni, a SEAT.

Korábban Bernd Pischetsrieder, a VW korábbi vezetője úgy jellemezte e SEAT-ot, mint “mediterrán, érzelemgazdag, sportos márkát, a Volkswagen Alfa Romeója”, de a spanyol márkával annak ellenére nem elégedett a vezetőség, hogy háromszor annyi fogy belőle, mint az olasz modellekből.

Lehet, hogy úgy döntöttek, nem imitálják, hanem megszerzik az Alfát. “Az Alfa egy világszerte elismert márka sportos génekkel és a nagy hagyományokkal” – mondta egy neve elhallgatását kérő wolfsburgi vezető. “Ha egy ilyen kincset meg lehet venni, nem szabad túl sokáig habozni.”

Műszaki szempontból nem lenne nehéz dolguk, hiszen a Volkswagenhez hasonlóan az Alfa Romeók is nagyrészt elsőkerék-hajtással és keresztbe beépített motorral készülnek. Ugyanakkor a VW-csoport bizonyította, hogy képes ugyanazt a technológiát különböző csomagolásban a legtöbb vevővel elfogadtatni, lásd VW, Škoda, SEAT, Audi.

Vélhetően, ha a Guiguaro továbbra is a korábbiaknak megfelelő szépségű autókat tervezne az Alfáknak, a rajongók sem haragudnának meg.

Ha sikerül megszerezni az Alfát, vajon akkor a SEAT-ok helyén is az olasz modellek készülnek és a spanyol márka eltűnik? A SEAT nemrég kapta meg utolsó esélyét, hogy bizonyítson.