Éveken át tartó folyamatos csökkenés után tavaly és idén ismét nőtt a német földön ellopott személygépkocsik száma, a rendőrségnek technikailag egyre jobban felkészült és felszerelt kelet-európai bűnözőkkel kell fölvennie a harcot. A tolvajok elsősorban a keleti határ menti térségben aktívak, ahonnan Lengyelországba, Litvániába és a Szovjetunió más utódállamaiba szállítják a márkás autókat.


Július végén Drezdában üléseztek a tartományi belügyminiszterek, valamint az autóipar, biztonságtechnikai cégek, alkatrészgyártók és autóklubok képviselői. Lélekben velük volt Thomas de Maiziere szövetségi belügyminiszter is, akinek szívügye az autótolvajok elleni harc – főleg azóta, hogy a nyár elején Drezdában ellopták az ő (nem szolgálati) autóját… A tanácskozás témája a szervezett bandák elleni fellépés hatékonyságának, illetve a megelőzés technikai tárházának bővítése volt.

Mint a vendéglátó szász belügyminiszter kiemelte: a sokoldalúan képzett, nagy szakértelemmel rendelkező tolvajok egyre több esetben képesek “kicselezni” a legkorszerűbb gépkocsikba beépített elektronikus biztonsági berendezéseket. Egyúttal arra buzdította a biztonságtechnikai cégeket, hogy gyorsítsák fel új eszközök kifejlesztését, mert csak így szavatolható, hogy az autógyárak mindig egy lépéssel a bűnözők előtt járjanak.


A drezdai fórumon elhangzott: akcióik előjátékaként a bandák először mindig a szükséges technikát szerezték be. Egész Németországban történtek betörések autószalonokba és -szervizekbe, amelyek során egyetlen jármű sem tűnt el. A betörők kizárólag gyújtáskulcsokat vagy olyan vizsgálókészülékeket vittek magukkal, amelyekkel felmérhető az autók műszaki “belvilága”.

A fenti eszközök segítségével azután rájöttek, milyen algoritmusokon alapul a biztonságtechnika, amely a korszerű autókban egy sor számítástechnikai adatból áll. Kitalálták, hogy úgy lehet bejutni egy autóba, ha megzavarják a jármű és a gyújtáskulcs közötti elektromágneses jelet.

Erre az úgynevezett rádióblokkolók képesek, amelyeket meghatározott frekvenciára lehet beállítani, azzal az eredménnyel, hogy az autó bezárásakor az ajtók nem reteszelnek. Ezt a módszert alkalmazta egy szlovák banda, amely Metro áruházak parkolóiban nem kevesebb, mint 400 gépkocsit fosztott ki. Az ötfős csoport Németország egész területén garázdálkodott, mielőtt a rendőrök Frankfurt mellett lefülelték őket.

A következő biztonságtechnikai tanácskozásra ősszel kerül sor. A német autóipari szövetség (VDA) szerint a lopások kivédésének leghatékonyabb eszköze ma is az indításgátló. Egy GPS beépítése is hasznos, hiszen megkönnyíti az eltulajdonított jármű megtalálását; ezek a technikai eszközök egyre több korszerű autóban már szériatartozéknak számítanak.

Az ellopott és külföldön megtalált gépkocsik visszajuttatása esetenként legalább olyan nehéz, mint a tolvajok lefülelése – nincsenek ugyanis egységes jogszabályok. Mint a VDA munkatársa a Süddeutsche Zeitungnak elmondta: a technika önmagában nem segít, ha még az EU-tagországokban is nagyon eltérő törvények szabályozzák a megtalált lopott gépjárművek visszajuttatását a jogos tulajdonosokhoz.

Forrás: MTI