A balesetkutató csapat azután kezdte meg tevékenységét, hogy 1996-ban a Volvo alkalmazni kezdte minden modelljének első ülésein a mérnöke, Nils Bohlin által feltalált 3 pontos biztonsági övet.  


A szakemberek ezután ugyanis az öv forgalmi balesetekben betöltött szerepének mérésére egy éven keresztül minden balesetet megvizsgáltak, amelyben Volvo járművek érintettek voltak. A biztonsági öv jelentős, 50 százalékos sérüléscsökkentő hatást mutatott.

A Volvo mérnökei felismerték, hogy a jövőben jobb és biztonságosabb modellek fejlesztéséhez nagyon fontos megérteni, hogy a baleset során mi történik az autóval és a benne ülő utasokkal. Ezért 1970-ben felavatták a Volvo saját balesetkutató csapatát.

Az évek során finomodott a módszer, de továbbra is valódi balesetek adatait használják fel. A csapat két fő vonalon dolgozik. Egyrészt mélyreható tanulmányokat készítenek egy-egy balesetről, amelyek információkat biztosítanak az autó védelmi rendszereinek működéséről, valamint a balesetet szenvedő személyek sérüléseiről.


Másfelől széles körű statisztikát vezetnek, amely lehetővé teszi, hogy megjósolják egy-egy balesettípus bekövetkezésének valószínűségét. Az adatokat a Volvo biztonsági központjának személyzete, a mérnöki részlegek specialistái, valamint egészségügyi szakemberek is elemzik.

Amióta az egység megkezdte működését, 40 000 olyan balesetet gyűjtöttek össze, amelyben Volvo is érintett volt, emellett 2100 mélyreható, átfogóan dokumentált elemzést végeztek. Ennek eredménye egy értékes adatbázis, amely alapul szolgál az új autók fejlesztése során.

Persze nemcsak a valódi tesztek alapján készülnek a Volvók, de 2000-ben avatták fel a Volvo új biztonsági központját, amely májusban ünnepelte tizedik évfordulóját. A világ egyik legfejlettebb laborjában minden új Volvo modell 100-150 különböző törésteszten esik át. Felavatása óta a laborban körülbelül 3000 fizikai töréstesztet bonyolítottak le.