Magyarországon a gyorshajtás a legelterjedtebb szabálysértés és a legfőbb baleseti ok, melynek elsődleges szerepe van a halálos, illetve a súlyos sérülések bekövetkezésében – olvasható a rendőrség baleset-megelőzési honlapján. Hazánkban a járművezetők által okozott személysérüléses közúti balesetek 25-30%-a, a halálos baleseteknek mintegy 40%-a évek óta az abszolút, ill. relatív gyorshajtásra vezethető vissza.


Emiatt nem mellékes, hogy a közlekedőknek mi a véleményük a sebességhatárokról, mennyire ismerik az ezzel kapcsolatos hatályos szabályokat. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a Szonda Ipsos bevonásával tavaly egy kutatást kezdeményezett. Az 1500 főt megszólító, reprezentatív jellegű kérdőíves felmérés egyik kérdése a jelenlegi sebességhatárok ismeretére vonatkozott.

Az “Ön tudja, mennyi ma a legnagyobb megengedett sebesség Magyarországon a személygépkocsiknak?” kérdésre adott válaszok alapján megállapítható, hogy a megkérdezettek jelentős része még a hatályos sebességértékekkel sem volt tisztában.

Legnagyobb arányban, azaz 77%-ban a lakott területen belüli (50 km/óra), valamint az autópályára (130 km/óra) érvényes sebességértékeket ismerték, bár utóbbi szintje már csak 55%-ot ért el.

Megdöbbentő ugyanakkor, hogy a lakott területen kívüli útra vonatkozó sebességhatárral (90 km/óra) a megkérdezettek 59%-a, az autóútra vonatkozó értékekkel (110 km/óra) pedig a 76%-a nem volt tisztában.

Ez az ismerethiány még akkor is jelentős, amennyiben figyelembe vesszük azt, hogy a megkérdezettek 38%-a nem rendelkezett B kategóriájú vezetési engedéllyel.

A téves adatokat megadók többsége alacsonyabb sebességértékeket mondott a jelenleg hatályosnál (pl. lakott területen belül 40 km/óra, autóúton 120 km/óra), a valósnál magasabb sebességhatárokat az érintettek 12-15%-a határozott meg.

Az átlagnál nagyobb arányban adtak helyes választ a férfiak, a diplomások és a vezetői engedéllyel rendelkezők, míg alacsonyabb arány volt jellemző a nők, a legfeljebb 8 általános végzettségűek, valamint a jogosítvány nélküliek válaszaira.

Forrás: ORFK-OBB