V8 helyett hibrid jöhet

V8 helyett hibrid jöhet


Véget ér a Crown Vic-korszak a New York-i taxik történetében: a Ford bejelentette, hogy leállítja a legendás modell gyártását, és a város vezetése 2014-től minden taxit lecserél egy egységes, új típusra – írta a The New York Times.

Az Empire State Building és a Szabadság-szobor mellett New York jelképei közé tartozik a sárga taxi. A 13 ezer bejegyzett taxi naponta 600 ezer utast szállít a forgalmas városban, egyes napszakokban a Manhattanben közlekedő kocsik fele taxi.

New York – és több más amerikai nagyváros – taxiparkját több évtizede a megbízhatóságáról híres Ford Crown Victoria uralta, több államban ez a modell az egyik leggyakoribb rendőrautó is. Ma a New York-i taxik fele Crown Victoria, becenevén Crown Vic. A nagy és kényelmes kocsit természetesen nyolchengeres motor hajtja.

Több autógyár is verseng azért, hogy a jövő taxiját szállíthassa New Yorknak. A taxifelügyelet különböző elektromos, földgázüzemű és hibrid modellek között válogat. Várhatóan az év végén döntenek; a kényelem, a megbízhatóság, a biztonság, a teljesítmény, az üzemanyag-takarékosság és a dizájn a fő szempont.

Jelenleg összesen 16 féle modell szállítja az utasokat, és van olyan taxiüzemeltető, amelyiknek nem tetszik, hogy az összes autót egy típusra tervezik leváltani. Michael Levine – aki több száz taxi tulajdonosa több nagyvárosban – úgy érzi, a sokféle igényt nem lehet egyetlen modellel kielégíteni.

A Ford Crown Victoria kiesésével más nagyvárosok is frissíteni kényszerülnek taxiflottájukat. A 6800 regisztrált taxit üzemeltető Chicagóban például a kocsik kétharmadát kell majd lecserélni.

S bár azt még nem tudni, hogy milyen típussal váltják fel New Yorkban a Fordokat, az bizonyos, hogy a taxik megtartják jellegzetes sárga színüket, és legfőbb feladatuk az marad, hogy éjjel-nappal cirkáljanak a városban, amely soha nem alszik.