Hasonlóan az előző három idei versenyhez, a rali-világbajnokság negyedik futamát, a holnap kezdődő Török-ralit is 2008-ban rendezték meg utoljára. Törökország, amely 2005 óta Forma-1-es futamot is rendez, 2003 óta részese a rali-világbajnokság versenynaptárának. Míg azonban 2003 óta változatlan helyszínen rendezték meg a viadalt, idén teljesen új helyszínt és útvonalat jelöltek ki. Eddig a mediterrán üdülőhely, Kremer közeli nehéz hegyi utakon ment végig a mezőny, idén viszont a gyorsasági szakaszokat áthelyezték Isztambultól 700 km-re északra.


Az első évben tél végén, ez után kétszer nyáron, majd 2006-ban ősszel rendezték meg a versenyt. 2008-ban aztán egyéves kihagyás után ismét nyáron utaztak a csapatok a mediterrán országba, hogy idén új időpontban, ezúttal tavasszal látogassanak el Isztambul környékére.

Az új időpont és a helyszínváltás miatt az ez idáig változékony helyett jobban kiszámítható időjárás várja a mezőnyt. Az északi helyszín útvonalán azonban néhány utat annyira tönkretett a téli hideg, hogy nemrég még járhatatlanok voltak. Az enyhe, alig 15 fokos időjárás miatt az utak nedvesek maradnak és emiatt a rajtpozíció és a taktika pont olyan fontos lesz, mint Jordániában.

2008-ban a Ford uralta a versenyt Törökországban, Mikko Hirvonen nyert, Jari-Matti Latvala révén pedig kettős győzelmet ünnepelhetett a csapat. Azután, hogy Jordániában felborult autójával, Hirvonen tudja, hogy jól kell szerepelnie Törökországban, hogy visszatérjen a világbajnoki címért folyó küzdelembe. Jelenleg 31 ponttal lemaradva Sebastien Loeb mögött a harmadik helyen áll az egyéni ponttáblán és még saját csapattársa, Latvala is megelőzi hat ponttal.

Nyernie kell a Fordnak 1

“Buta hibát követtem el Jordániában, de fel kell állnom Törökországban, hogy a különbség az egyéni bajnoki pontversenyben ne növekedjen” – mondta Hirvonen, aki elárulta, nem zavarja, hogy idén új szakaszokat jelöltek ki Törökországban, mert úgy tűnik, kitűnően alkalmazkodik az új pályákhoz. Ő nyerte az első Lengyel-, Jordán- és Norvég-ralit is.

Sebastien Loeb három verseny után vezeti a világbajnokságot, s miután Mexikóban és Jordániában is győzött, így nem kisebb céllal vág neki a török futamnak, mint a sorozatban harmadik győzelem megszerzése. Loeb nem túl szép emlékekkel rendelkezik a versenyről. 2006-ban nem indult el válltörése miatt, 2008-ban pedig csak a harmadik helyen ért célba azután, hogy a verseny nagy részében söprögette az utat az utána haladók előtt. Ráadásul akkor a Ford úgy taktikázott, hogy bebiztosítsa az első két helyet pilótái részére.

“Hallottam, hogy a gyorsasági szakaszok elég szélesek és gyorsak, így élmény lesz rajtuk versenyezni. Azt is tudom, hogy a második napon negyven kilométert teszünk meg aszfalton. A C4-esünkön murvás gumik lesznek, de nem volt túl sok gondunk ezzel tavaly Cipruson (ahol szintén vegyes felszínen hajtottak az autók- a szerk.). Mivel vegyes felszínű utakról van szó, meg kell találnunk a megfelelő ritmust, mikor az egyikről áthajtunk a másikra” – nyilatkozta Loeb a raliról.

Nyernie kell a Fordnak 2

A Solberg-fivérek is dobogós esélyekkel állhatnak rajthoz a hétvégi ralin. Az idősebb testvér, Henning, első dobogós helyezését éppen Törökországban szerezte meg 2006-ban egy Peugeot 307-es volánja mögött. A norvég most egy félgyári Forddal vág neki a versenynek és próbálja bizonyítani, hogy nem volt véletlen az a bronzérmes helyezés négy évvel ezelőtt. Az ifjabb Solberg fivér, Petter, jó esélyekkel indul a ralin, s ha bejut az első három közé, akkor idén zsinórban harmadszor állhat dobogóra a Citroënnel versenyző pilóta. Ez lesz Petter Solberg és navigátora, Phil Mills 150. közös versenye.

A hétvégén visszatér az amerikai Ken Block is a Monster World Rally Teammel, bár neki még rengeteg tanulnivalója van, éppúgy, mint a Citroënnel induló Kimi Räikkönennek is. “Úgy gondolom, a Török-rali könnyebb lesz számunkra, mint a jordán futam volt, mivel úgy halottam, hogy a tapadás ott sokkal egyenletesebb” – mondta a 2003-as Forma-1-világbajnok. 

Nyernie kell a Fordnak 3

A rali

A hatodszorra megrendezésre kerülő Török-rali három napon át tart:  23 gyorsasági szakaszból áll, 1100 kilométer a teljes verseny távja, ebből 358-at tesznek ki a gyorsasági szakaszok, 43-an neveztek. A rali központja ezúttal Isztambul Pendik tartományában lesz. Idén először Törökországban rendeznek vegyes felszínű ralit. Főként murvás utakból áll a rali, de 42 kilométernyi aszfaltot is beszúrtak a szervezők.

A rali-vb élmenőinek a Pirelli kemény keverékű murva gumijaival kell menniük, ami remek tapadást biztosít aszfalton is, de azért igazából laza talajra találták ki. Szakértők szerint akár a verseny is eldőlhet az aszfaltos részeken, ugyanis a versenyzőknek meg kell óvniuk a gumikat. Túl agresszív fékezéssel például ki lehet simítani az abroncs futófelületét, tönkre téve a további használhatóságot.

Az elmúlt évek Török-rali győztesei:

2008        M. Hirvonen (Ford)
2006        M. Grönholm (Ford)
2005        S. Loeb (Citroën)
2004        S. Loeb (Citroën)
2003        C. Sainz (Citroën)

Átfogó videó a 2008-as Török-raliról:

Forrás: Amber PR