Az Obama-kormány szigorít a gépjárművek üzemanyag-fogyasztási normáin, az adminisztráció csütörtökön véglegesítette a 2016-ban hatályba lépő új előírást. Az akkortól gyártandó amerikai személy- és könnyű teherautók márkánkénti átlagos flottafogyasztása nem haladhatja meg a 35,5 mérföldes gallononkénti (vagyis száz kilométerenként 6,6 literes) értéket. Azaz egy márkánál az összes eladott autót és azok átlagfogyasztását veszik figyelembe, vagyis ha valamely autógyár elad sok-sok 5 liter fogyasztású autót, az árulhat 20 liter benzint égető sportkocsikat is.

Végük van?

Végük van?


Ez a mindenkori legszigorúbb üzemanyag-fogyasztási előírás az Egyesült Államokban – közölte Ray LaHood közlekedési miniszter. A közlekedési tárca és a környezetvédelmi ügynökség (EPA) közösen dolgozta ki az új normát. Lisa Jackson, az EPA vezetője kiemelte: a szigorítás a gazdaság és a környezet szempontjából is kedvező hatású.

Barack Obama elnök az új előírások áttekintésekor azt mondta, hogy az utóbbi évtizedekben kevés dolog történt az autók takarékosságának fokozása érdekében. Kifejtette: az új normákkal csökkenni fog az ország olajfüggősége és a fogyasztóknak is kevesebbet kell majd fizetniük tankoláskor.

A döntést – amely az Obama-kormány első jelentős intézkedése a klímavédelem területén – üdvözölték a környezetvédők, mondván, hogy az az elkövetkező években át fogja alakítani az amerikai autópiacot.

Átalakulhat az utcakép az USA-ban is

Átalakulhat az utcakép az USA-ban is


A szigorítás jelentős: a jelenlegi üzemanyag-fogyasztási norma 27,5 mérföld per gallon, ami 100 kilométerre 8,55 liternek felel meg. Az új szabályozás következtében 2030-ig várhatóan 21 százalékkal fog csökkenni az amerikai autópark károsanyag-kibocsátása. 2012-től 6,9 liternek kell megfelelniük a gyártóknak.

Hivatalos becslés szerint a szigorúbb fogyasztási előírásnak köszönhetően az autósoknak 2020-ban 65 milliárd dollárral kevesebbet kell majd költeniük üzemanyagra, és a napi olajfogyasztás 1,3 millió hordóval lesz kisebb.

Ám a pénz nem vész el, csak átalakul, ugyanis a szakértők szerint az autógyáraknak 51,5 millió dollárt (10 milliárd forintot) kell arra fordítaniuk a következő öt évben, hogy csökkentsék a járműveik fogyasztását. A gyártók viszont ebből a vevőkre is hárítanak majd, az autók várhatóan átlagosan 986 dollárral (192 ezer forint) kerülnek majd többe 2016-ban.

Forrás: MTI