A gázpedállal lehet baj

Több ezer autót vár szervizbe Magyarországon is a Toyota. A visszahívás oka a gázpedál esetleges hibája. Bizonyos, a gyár által nem részletezett környezeti hatások és üzemeltetési körülmények felgyorsíthatják a gázmechanizmus elhasználódását.

Elkophat a gázmechanizmus, bár ez épp nem egy Toyotáé

Elkophat a gázmechanizmus, bár ez épp nem egy Toyotáé


A kopás előrehaladásával a gázpedál egyre tohonyábban reagál, akadozik, felengedésekor renyhén térhet vissza alaphelyzetbe vagy beragadhat lenyomott állapotban.

Minden európai gyártású autót érint

Minden európai gyártású modellt érint a szervizakció, tehát a csehországi Aygót, a Nagy-Britanniában gyártott Aurist és Avensist, a Franciaországból érkező Yarist továbbá a török gyártású Versót, Corollát és a korábbi Corolla Versót is.

A visszahívott mintegy 1,8 millió autó a következő időpontban készült:

AYGO (Feb. 2005 – Aug. 2009)
iQ (Nov 2008 – Nov 2009)
Yaris (Nov. 2005 – Sep. 2009)
Auris (Okt. 2006 – 5. Jan 2010)
Corolla (Oct. 2006 – Dec. 2009)
Verso (Feb. 2009 – 5 Jan. 2010.)
Avensis (Nov. 2008 – Dec. 2009)
RAV4 (Nov. 2005 – Nov. 2009)

Információink szerint az érintett autók alvázszámának kiderítésén még dolgozik az európai Toyota központ. A tulajdonosokat a vezérképviselet levélben tájékoztatja a szervizakció részleteiről.

Mit tegyek, ha beragad a gázpedál?

A megoldás: üresbe a váltót!

A megoldás: üresbe a váltót!


Biztosan ijesztő egy beragadó gázpedál, de talán nem annyira, hogy minden józan eszét elveszítse valaki, aki jogosult egy olyan veszélyes tevékenységre, mint az autóvezetés. A megoldás elég kézenfekvő: automata váltó esetén ki kell lökni N-be, azaz üresbe a fokozatválasztó kart. Az Európában elterjedt kézi váltók esetében még egyszerűbb a dolog: ki kell nyomni a kuplungot és üresbe kell tenni a váltót.

A motor ezt követően bőghet magában padlógázon, képtelen lesz felgyorsítani az autót, kényelmesen meg lehet állni, ha nem volna elég a fékre tiporni. A fék eleve nagyobb teljesítményű, mint a motor, még a szupersportkocsikban is, nemhogy egy átlagautóban. A Mercedes-Benz SLS AMG 1170 lóerős fékteljesítményre képes, míg V8-as motorja 571 lóerős. A motor azonnali leállítása nem az igazi, mert a fék és kormányrásegítés megszűnése, a kőkeménnyé váló fékpedál, elnehezedő kormány miatt nehezebb megállítani az autót, mint járó motorral.


Amerikában más a gond

A gaz padlószőnyeg

A gaz padlószőnyeg


Az biztos, hogy a gyártásban végzett módosítások miatt a 2009. júliusa után készült autókkal a hiba nem fordulhat elő. Mivel balesetről nincs hír és a gyártást is legalább fél éve módosította a Toyota, ezzel az igen kínos visszahívási kampánnyal mintha elébe mennének az eseményeknek.

Az Európában visszarendelt autók gázpedál-mizériája nem azonos az Amerikában nagy port felverő hibával, amely szintén a jobb oldali pedált érinti. Szerencsétlen esetben előfordulhat, hogy idegen eredetű szőnyeget használva a gázpedál beragad a nem gyári szőnyeg alá és az autó a vezető szándéka ellenére felgyorsul. Ezt azonban egy mozdulattal meg lehet előzni, lásd a keretes részt.