Sok autós vált idén gázra

Gázláz Magyarországon

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2010.01.21. 15.00

Drágul a benzin, drágul a gázolaj – a piac törvényei szerint ilyenkor a fogyasztók helyettesítő termékek után néznek. Márpedig az egyetlen igazán jó alternatíva a kőolajszármazékok helyett egyelőre a gáz.

Talán még nem is kaptunk eddig soha sajtóközleményt a Prímagáztól. Hát most igen. És ez már következménye egy új erőre kapó mozgalomnak: a gázautózás terjedésének. Íme:

Tőlünk nyugatra az autógáz felhasználása dinamikusan emelkedik, 2015-re 10 százalékos lesz a gázzal is hajtott személyautók aránya. A jelentős árkülönbség miatt a felhasználás itthon is rohamosan nő, a jelenlegi 1,5-2 százalékról várakozások szerint két év alatt 5 százalék lesz.

A gázos kocka Lada nagyon menő

Gázos kockaladával a legolcsóbb autózni


Az autógáz környezetbarátabb és lényegesen olcsóbb, mint a benzin vagy a gázolaj. Jelenleg a hazai személyautó-állomány 1,5-2 százaléka működik vegyes üzemben, ami 50-60 ezer autó. Ugyanez Európában 3 százalék, mintegy 7 millió jármű, de a prognózisok szerint ez 2015-re eléri a 10 százalékot.

Igaz, ott az államok egy része garanciát vállalt az autógáz adóterheinek jelenlegi alacsony szinten tartására (Németországban 2018-ig). Bár hazánkban ilyen írásos garanciák nincsenek, az autógáz ára évek óta stagnál.

Mindezen okok miatt a taxisok tömegesen választják az autógázt (LPG) üzemanyagként, de ez az alternatíva a lakosság körében is mind népszerűbb. Szakértői várakozások szerint a gázüzemű autók aránya két éven belül itthon is eléri az 5 százalékot.

LPG és CNG

Nyomjad!

Nyomjad!


Ha autógázról-gázautóról beszélünk, két dologról beszélhetünk. Az LPG (liquid petroleum gas) fő összetevője a propán. Az LPG normál nyomáson a levegőnél nehezebb, sűrűbb anyag, ezt töltik a klasszikus alumínium gázpalackokba is. A CNG (compressed natural gas, sűrített földgáz) a levegőnél könnyebb anyag, fő összetevője a metán. A CNG-üzemű autó tisztább, környezetbarátabb az LPG-nél, de a CNG-t nagyobb nyomáson kell tárolni ugyanolyan hatótáv eléréséhez, ezért egy CNG rendszer drágább egy LPG-snél.

Magyarországon számos benzinkútnál tankolhatunk LPG-t, de civilek számára is használható CNG-kútból egyelőre csak kettő van, az egyik Szegeden, a másik Győrött.

A világszerte és Magyarországon is a legnagyobb forgalmazónak számító Prímagáz adatai szerint egy liter autógáz átlagosan 135 forinttal olcsóbb, mint a benzin, és erre az árkülönbözetre hosszú távon is számítani lehet. Az üzemanyagköltségeken 30-40 százalékos a megtakarítás, ami tízezer kilométerenként 100-110 ezer forint megtakarítást eredményez.

Csak vizsgázott szakik tankolhatnak gázt a kúton

Csak vizsgázott szakik tankolhatnak gázt a kúton


Ez – futásteljesítménytől függően – magánszemélyeknél átlagosan egy, legfeljebb két év alatt visszahozza a beépítés 230-290 ezres (bonyolultabb, korszerűbb kocsiknál akár félmillió is lehet a gázszett – a szerk.) költségét, míg a többet közlekedő vállalati autóknál a megtérülés hónapokban mérhető.

Annak, hogy Magyarországon az autógáz jelenleg kevésbé elterjedt, legfontosabb oka az elégtelen információ. Sokan nem tudják, hogy hol lehet ilyet tankolni, miközben LPG országszerte közel 300 kúton kapható. Mások aggódnak a technológia biztonsága miatt, pedig messze túlbiztosított, és a szabályosan átalakított autók semmilyen tekintetben nem veszélyesebbek, mint az átalakítás előtt. Sokan tartanak adminisztratív problémáktól is, holott az ezzel járó engedélyeket mindig a beszerelő műhelyek intézik.

Gázautó gyárilag
Magyarországon gyárilag gázüzemre beállított személyautókat is vehetünk már – egyelőre tudomásunk szerint csak a Skodánál. A cseh-német márka Fabiákat, Roomstereket, Octaviákat árul LPG-üzemre felkészítve.

Az egyetlen (egyébként a műszaki fejlődés miatt túlhaladott, Európában egyre kevesebb helyen alkalmazott) korlátozás, hogy mélygarázsokban, parkolóházakba nem engedélyezik az LPG-vel működő autók behajtását.

Az LPG-vel kombinált meghajtású autók széndioxid-kibocsátása 20, szénmonoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest.

Kommentek

  • v_johny

    Az a baj ezzel az egésszel, hogy aki most erre rászánja magát és elkölt 200-300ezret az nem fogja viszont látni a befektetett összeget hiszen nem kell ahhoz 1-2 év hogy a nagyszerű, demokratikus politikusainknak ne forduljon meg a fejében hogy ideje lenne az LPG adóterhét a mennyekbe emelni mivel a kereslet megnőtt rá…

  • bero

    az is,és a többi hátrányról sem szól a fáma. PL.: csak kijelölt vizsgabázison vizsgáztatható az autó , csak ott szervizelhető és ezek nagyon kevés helyen vannak. és ha jól tudom drágább is a díja.

  • G-Shock

    Plusz parkolóházból élből ki vannak tiltva, ami valljuk be Pesten tud szívás lenni.
    Üzemanyagcella 4ever és éljen a hidegfúzió:P Már csak meg kéne csinálni.

  • lájtrájdör

    G-Shock
    ha megérjük…persze akkor majd lesz más amire várhatunk
    és szerinted mi van, ha a gázos kocsi mégis beáll a parkolóházba? :D

  • ipse72

    Semmi gond ezt is gyorsan megoldják,mivel a gázmezőink IS mind eladtuk külföldi izraeli befektetőknek s a gázár is hamarosan emelkedni fog,csak megvárják még a benzin üzemű járművek maradék nagy részét átszerelik gázüzeműre.

  • bdfhz

    “Sok autós vált…”, “gázláz”. Mi vaaaan? Már április 1. lenne? Vagy a Vezess már egy az egyben átment reklám oldalba? Vagy humor oldalba?
    .
    Ha nem, akkor tessék pontos adatokat írni! Hány átalakítás történt az idei év első napjaiban és mennyi a tavalyi év azonos időszakában. És tessék vállalni a cikket saját névvel! Elképesztő, hogy zuhan a színvonal! :-( A csiricsáré, azt sem tudom, mit ábrázoló háttér (talán Kia-reklám?) is ennek a folyamatnak része.
    .
    A témához pedig. Aki keveset megy, nem fog váltani. Aki meg sokat, az dízelt vesz. De ezt már sokszor végigrágtuk.

  • zolepapa

    Lassan 25 éve / még a “tilos” palackos időkben Ladával/ gázos autókkal járok. Szerintem nyugodtan beszereltetheti aki sokat megy,kiszámolható könnyen a megtérülési idő. Ha nagyon emelik,akkor visszatérnek a palackból szivattyúzásra,mert a PB háztartási árát “Mari” néninek nem lehet korlátlanul emelni. Mivel az illetékes is tud /hat/ erről a nem éppen biztonságos játékról-igy talán nyugton maradnak. Bizzunk benne.

  • aaron

    Kell, hogy legyenek érezhető hátrányai a gázüzemnek, különben sokkal többen váltottak volna már eddig is, mert tényleg van egy csomó előnye. Én jártam egy időben ilyennel, és egyáltalán nem éreztem lomhábbnak. Az pedig vitán felül áll, hogy SOKKAL olcsóbb, és környezetkímélőbb is. Talán a jóval kisebbé váló csomagtartó és az átalakítási macera (ami sajnos tényleg drága) riasztja el az embereket.
    Igazából a CNG, de még inkább a biogáz lenne a legideálisabb, bár én most bioetanollal járok, és nagyon jók a tapasztalataim. (Az átalakítás elég olcsó, a literára pedig nagyon jó.)

  • Hanyes

    Nekem régebbi, 10 literes fogyasztású benzines autóm van. Keveset használom, csak havi 500km átlagban. Gáz természetesen nem éri meg ilyenkor, viszont tudok tankolni bele E85-öt, ami itt 321 helyett 217Ft/liter, és átalakítás nélkül is szépen megy vele az autó, a fogyasztás 10%-al több, viszont az árkülönbözetből kijön a KFB díja. Ez is valami.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.