Csórók is buknak az új kötelezőn

Kötelező: ki jár jól, ki jár rosszul?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2009.11.06. 08.11

Új alapokra helyezi a kormány a kötelező felelősségbiztosítási tarifákat. A hengerűrtartalom helyett 2011-től a teljesítmény alapján sorolják kategóriákba autóinkat. Mint minden szabályváltozásnak, ennek is lesznek nyertesei és vesztesei is.


Jól járnak a szívódízelek a motorerőalapú díjszabással

Jól járnak a szívódízelek az új díjszabással


Megváltozik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rendszere – erről döntött a kormány. A köbcentikkel meghatározott kategóriákat bő egy év múlva teljesítményen alapuló sávok váltják fel.

Egy árban: lövedék vs. igavonó

A 2011-től leváltandó, erősen faramuci rendszer bőven megérett az átalakításra. Az 1,9 literes, 68 lóerős dízel Skoda Fabia SDi azonos sávban mozgott a 180 lóerős turbós Octavia RS-sel, de mondunk még kirívóbb példát!

 Csórók is buknak az új kötelezőn 1

Nyertes: az összes szívódízel

A szabályozás nyertese minden autó, amely relatíve kis teljesítményt hoz ki nagy hengerűrtartalomból. Az atmoszférikus (feltöltés nélküli) öngyulladásos motorok tipikusan ilyenek, a valóban nem száguldásra termett, koros dízelektől nem sajnáljuk a kedvezményt, de egészségkárosító bűzük és koromkibocsátásuk miatt gyötrelmes mögöttük haladni.

 Csórók is buknak az új kötelezőn 2


Vesztes: Daewoo Matiz/Chevy Spark
 
Érzésünk szerint a számottevő mennyiségben futó autók közül a Daewoo Matiz- és Chevy Spark-tulajdonosok járnak legrosszabbul az átállással. 850 köbcenti alatti motorjával a háromhengeres modell vígan lubickolt a legalacsonyabb díjsávban, a teljesítményalapú tarifálásban azonban átcsúszik a második kategóriába. Egyetlen kilowatton, 1,36 lóerőn múlik, de a 38 kW/52 lóerős alap Matiz illetve Spark gazdája bukja a legkedvezőbb tarifát.

Biztosításikategória-határok, szgk
Jelenleg 2011.01.01-től
1. kategória 850 cm3-ig 37 kW-ig (50 LE)
2. kategória 851-1150 cm3 38-50 kW (52-68 LE)
3. kategória 1151-1500 cm3 51-70 kW (69-95 LE)
4. kategória 1501-2000 cm3 71-100 kW (96-136 LE)
5. kategória 2001-3000 cm3 101-180 kW (137-245 LE)
6. kategória 3000 cm3 felett 180 kW felett (245 LE-től)

Egy lóerővel erősebb a határértéknél a Spark

Egyetlen lóerővel erősebb a határnál a Spark


Aki egy 1993-as, 83 lóerős dízel Carinát és egy 244 lóerős Toyota Celica GT Turbo 4WD-t tarifál, annak egyformán 49 777 forintos minimumösszeget dobnak ki a netes biztosítási alkuszok kalkulátorai.

Hiszen mindkettő kétliteres és Toyota, csak egyikük ráérős igavonó, a másik meg egy rakéta.

Erősödünk, erősödünk?

A módosítással a jogalkotó a növekvő fajlagos teljesítményre reagál. A magasabb literteljesítmény a fejlettebb motortechnika, így a változó szelepvezérlés, illetve a kisebb lökettérfogatú, de feltöltött dízel- és benzinmotorok eredménye. Erősebb, jobban gyorsuló autóval potenciálisan több veszélyt lehet okozni, az elvvel mi is egyetértünk.

A gyenge autók miatt sok a baleset?

Egy – Lexus RX 400h-ban ülő – ismerősöm szerint itthon azért is történik ennyi baleset, mert az embereknek gyenge autókra van csak pénze, viszont az idegbeteg viszonyok, a hajszoltság és a létbizonytalanság miatt sokan nem bírják kivárni, amíg korlátozott képességű autójukkal biztonságosan előzhetnének. Ésszel használva egy nagy teljesítményű motor valóban növelheti az aktív biztonságot, de az erősebb motorok biztosításbeli preferálására talán sehol a világon nem elég érett a társadalom. Ha máshogy gondolják, vagy egyetértenek ezzel, írjanak hozzászólást, kíváncsiak vagyunk!

Sok dízel cégautó lép feljebb

Sok dízel cégautó lép feljebb


Mint minden határérték esetében, ezúttal is vannak mázlisták és pechesek. Hétköznapi autókat vizsgálva az 1,4 literes kompakt autók közül az eddigi biztosítási kategóriában marad például a 80 lóerős Focus vagy Golf VI.

A swiftesek megúszták

95 lóerejével a FIAT Bravo épp a határ innenső oldalán egyensúlyoz, a 97 lóerős Auris, a 100 lóerőre beállított új Astra vagy a 109 lóerős Cee’d vagy i30 azonban egy sávot ugrik felfelé.

A következő oldalon: a legnépszerűbb Suzukira és több ezer dízelre is többe kerül majd a kötelező felelősségbiztosítás


Ugyanez történik a magyarországi autópiac legnagyobb darabszámban eladott autójával is. Igen, a Suzuki SX4-ről van szó, amelyből az átdolgozás óta az ezerötös is 82 kW-os, azaz 112 lóerős, az 1,6 literes teljesítménye pedig 88 kW, azaz 120 lóerő. Az SX4 a módosítások nélkül is feljebb lépett volna.

Taktikai lóerők?

87 vagy 100 lóerős lehet az Astra J 1.4

87 vagy 100 lóerős lehet az Astra J 1.4


Fajsúlyos piacokra az autógyártók készítenek a helyi adó- és/vagy biztosítási szabályokhoz igazodó teljesítményű modelleket. A német szabályozás miatt ad le olyan sok gép pont 85 kilowattot az Astra 1,6-tól az VW-konszern korábbi 1,9 TDI dízeléig.

Vajon itthon is lesznek a határértékekhez igazított motorok? Az októberben újra 70 százalék felett szakadó hazai piac súlya aligha indokolja lefojtott magyar kivitelek gyártását a kedvezőbb biztosítási tarifa érdekében. Ha eleve gyártásban van többféle motorverzió, mint például az 1,4-es J Astrából a 100 és a 87 lóerős, akkor persze jöhetne hozzánk a gyengébb (is), de nem biztos, hogy volna rá igény. A Kia Cee’d 1,4-ből létezik ugyan 90 lóerős verzió, de a kötelezőn megspórolt párezer forintért a gyárnak aligha érdemes feláldoznia a modell teljesítménybeli fölényét a versenytársakkal szemben, és talán a vásárlók szemében is jól hangzik a magas literteljesítmény.

Két kategóriát ugrik a turbós Colt kötelezős tarifája

Két kategóriát ugrik a turbós Colt kötelezője tarifája


A kiskocsik között a Suzuki Swiftek köbcenti és lóerő alapján is maradnak a második sávban, hiába ugrott 68-ról 92 lóerőre az ezerhármas Swift teljesítménye.

Betli: két sáv fölfelé

Rosszabbul járt az 1,5 literes modell, de arra úgyis alig van kereslet. Rögtön két sávot ugrik viszont a Mitsubishi Colt Ralliart, amely ezerötös, de 150 lóerős.

A jogalkotó résen volt: ha 100 kW helyett 110-nál húzódna a határ, akkor rögtön nem kerülne át sok ezer dízel cégautó eggyel magasabb sávba.

Elég papíron a vidéki lakhely

Elég papíron a vidéki lakhely


Az ugrás persze aligha keseríti el a jelentős lobbierejű biztosítókat, hiszen egy kétliteres dízel Passat vagy Mondeo kockázata semmiben nem változik, viszont magasabb tarifát alkalmazhatnak rá.

Ésszerű lépés, csak a lényeget nem érinti

Az új rendszer követi a technika fejlődését, az irányt ésszerűnek tartjuk és a kategóriahatárokba sem kötnénk bele, kilowattban nézve többnyire kerek számokról van szó.

Elképesztő viszont, hogy a törvényalkotók a kötelező biztosítás alapvető hibájával nem foglalkoznak: a kockázat ugyanis elsősorban a vezetőtől függ, nem a járműtől.

Miért nem őrá vonatkozik a kötelező, miért az autótól függ?

Miért nem a vezetőre vonatkozik a kötelező?  autótól függ?


Ha én kamikaze pizzafutár vagyok egy 1,3 literes, 68 lóerős Suzuki Swifttel és a saját hibás károk miatt Malus 4 osztályban vezetek, akkor épphogy csak többet fizetek, mint egy háromliteres, 204 lóerős Volvo 960 tulajdonosa, aki B10-ben autózik, tehát tíz vagy annál is több éve vezet balesetmentesen.

A kötelező felelősségbiztosítás hazai rendszere egészen addig fals marad, amíg a tarifa nem az autót irányító személy, hanem egy sokféleképp vezethető autó paramétereitől függ.

Kommentek

  • kellervin

    A cikk utolsó bekezdése nagyjából tükrözi a véleményem.
    Hibásnak tartom a teljesítményen alapuló tarifálást itt is, mint ahogy a súlyadó-átalakításnál is. Ellenben a károsanyagkibocsájtáson alapulót már jóval következetesebbnek gondolom, azonban ehhez korrekt felügyelő és vizsgarendszer is kéne. A biztonsággal kapcsolatban: az erősebb autó a biztonságosabb, ez egyértelmű.

  • kellervin

    A cikk utolsó bekezdése nagyjából tükrözi a véleményem.
    Hibásnak tartom a teljesítményen alapuló tarifálást itt is, mint ahogy a súlyadó-átalakításnál is. Ellenben a károsanyagkibocsájtáson alapulót már jóval következetesebbnek gondolom, azonban ehhez korrekt felügyelő és vizsgarendszer is kéne. A biztonsággal kapcsolatban: az erősebb autó a biztonságosabb, ez egyértelmű.

  • Morgabe

    14éve van jogsim,de auto nem volt a nevemen már 4-5éve… Cégessel jártam, és nagyon sokat.
    pár hónapja vettem autot, és B0-ba vagyok… Ez a vicc!
    Több 100Ekm van mögöttem, mégis egy kezdö dijjait fizetem! Még soha nem törtem senkit, engem sem az elmult 10 éveben. Lassan már nekem kéne fizetniük!!! :S

  • RogalDorn

    Nem akarok messzemenő fejtegetésekbe belemenni, de szerintem a probléma gyökere a vezetési kultúrában van. Pontosabban annak hiányában. De ez is csak egy ága a Magyarországra oly régóta jellemző társadalmi széthúzásnak.Politikától függetlenül, az emberek nem felelősségteljesek (akinek nem inge nem veszi magára) és ez egyedül azért van, mert a vezetőket (minden csoport tagjai a vezetőt másolják)nem lehet felelősségre vonni. “Ha ő lophat 100 milliót akkor én hagy menjek idegbetegként.” Ugye?
    Az egész társadalmat kéne átalakítani, és ha úgy ámblokk “jó világ” lenne itt, akkor mindenki sokkal nyugodtabb (és egészségesebb) volna. Fejétől bűzlik a hal, amíg ott fenn a vezetésben nem történik változás, addig itt sem lesz semmi új a nap alatt.

  • TomTom27

    Hihetetlen, hogy megint a környezetszennyező autósoknak kedveznek. Amiket télen nem lehet kitiltani, szmogriadót nem lehet elrendelni…

    Végre jó irányba kezdtek elindulni a fejlesztések, hogy kis cm3-es motorokból megfelelő teljesítményt varázsolnak elő a gyártók, erre meg megbüntetik azokat, akik ilyet vesznek. Majd jönnek a visszafojtott motorok. Meg jönnek a különböző chip tuningok….

  • kellervin

    Ahogy az új díjszabást elnézi az ember, összességében elég tetemes pluszbevétel üti a biztosítók markát… most már értem :o)

  • Babymano84

    Szomorú, hogy mindig mindenhol még több pénz beszedése a cél. Tényleg nem az autók teljesítményén múlik, hogy mekkora állat az, aki vezeti.

  • Notes

    Szerintem teljesen téves a teljesítmény szerinti megközelítés. Ez nagyjából a “drágább kocsi tulaja fizessen is többet” elv leképzése, ami abszolút helytelen.
    A balesetekhez nem sok köze van a teljesítményhez. Leggyengébb kispolszki vezetője is simán benéz egy jobbkezes utcát, lámpánál nekigurul az előtte állónak stb.
    Arról nem is beszélve hogy ma már egy 100 lovas kompakt kocsi ~1200 kiló, így nem számít kifejezetten fürgének.

  • breke

    Soha nem értettem mi köze van a teljesítménynek az úton való veszélyességhez! Ugyanis az autó nem önmagától megy, nem önmaga dönti el mikor áll meg / na jó időnként igen, de nem ez a jellemző /. Viszont az utak állapota nagy mértékben befolyásolja a balesetek számát, és a kimenetelét is, ezért a biztosítók azoktól az útfenntartóktól, akik területén rosszak az utak igenis szedjen plusz pénzt! Szerintem a kötelező biztosítást ahogy igazából történik is az emberek kössék, fizessék, aztán hogy ő a biztosításával lovaskocsit vagy a legújabb Lamborghinit vezeti azt már bízzuk rá! Így volna biztosítása a biciklisnek is, meg a traktorosnak is! Véleményem szerint aki a közúti forgalomban részt vesz annak mindenkinek legyen kötelezője!

  • bgabi1

    Nem értek egyet az új rendszerrel. Teljesen amatőr és átgondolatlan a dolog!! Egy jármű teljesítményét a következőképpen kellene kiszámolni. A lóerőket össze kellene vetni a jármű súlyával és ebből teljesen más eredmény fog kijönni, mint ahogy a nagy szakértők ezt az új módszert megálmodták. Ráadásul a súly növekedése egyáltalán nem arányos a drága autó fogalmával sem. Én pl. 13 éves kisbusszal közlekedem, melynek 129 lóerejére 1700 kg teher jut. Ha ezt egy átlag 1 tonnás kocsira vetítem kb. 70 – 80 lóerőnek felel meg.
    Nem baj fiúk ez magyarország!! Ilyen az értelmi színvonal, ezért nem jutunk sehová!!

  • fekete.gabor15

    Nem lehet teljes igazságot tenni, mert vagy ennek, vagy annak az érdekét sérti a változás. Az viszont biztos, hogy a mai biztosítási rendszernek köszönhető, hogy az okozó ott hagyja a másik sérült járművet, nem kevés bosszúságot és kárt okozva embertársának.
    A gépjármű teljesítménye önmagában nem releváns a közlekedés biztonságában, sajnos az emberi magatartás és a szabályok egyedi értelmezése, azok megszegése okozza a balaseteket. Barátaim, nyugalom és türelem, udvariasság kell a közlekedésben!

  • gydimi

    Nekem aztán mindegy, hogy mik a szabályok, mi alapján kell fizetni, csak verseny legyen és nyomott biztosítási árak!
    Azzal viszont nem értek egyet, amit a cikk írója írt, hogy “a koros dízelektől nem sajnáljuk a kedvezményt, de egészségkárosító bűzük és koromkibocsátásuk miatt gyötrelmes mögöttük haladni.”
    ne is sajnálják a kedvezményt, ugyanis a koros dízel még nem rossz dízel, és ha utána nézett volna kedves cikkíró, akkor megtudhatta volna, hogy a fiatal dízel által kibocsájtott mikronnyi szemcse úgy beépül a tüdőbe, mint annak a rendje, és onnan nem jön ki. A korom az legalább nem tesz ilyet. De miért is kormolna egy koros dízel, ha jól van beállítva?
    Az én autómban egy 1,9 TD Peugeot motor van, 300ezer km-körül hjár már, de az olajat nem eszi,nem kormol, füst csak erősen forszírozott motorjárásnál észrevehető. Nem úgy, mint az eredetileg mondjuk 125 lóerővel kiadott Passat, Audi, Seat, stb., amiken egy kis chipelést követően akkora a motor töltése, hogy aztán a kipiffogó nem győzi nyomni a fekete füstöt, kis gyorsításnál is. Számtalan pár éves dízel autó hátulja egy merő koromlerakódás…ezért.
    Én a 15 éves autómba október óta egy csepp motorolajat nem töltöttem…most jár le a 10ezer km, és az olajszint nem változott.
    Ja, és elvileg nyerek a tervezett biztosítás váltással…

  • gydimi

    Egy kW az nem 1,36 le, hanem fordítva.
    De biztosan elütés.

  • Hassan B

    De 1 kilowatt az bizony 1,34 lóerő.
    Nincs elütés.

Ha meglátod ezt a lakóbuszt, egyből be akarsz költözni

Sokan álmodnak titkon arról, hogy megveszik életük lakókocsiját. Egy amerikai cég olyan lakóbuszt épített, mely a legvadabb álmokat is túlszárnyalja.

Button kocsmát kapott az F1-pályán

A hétvégén 300. Forma-1-es futamán induló Jenson Buttonnak szép gesztussal kedveskedett a McLaren-Honda Szepangban.

F1: Nincs új szerződése a Német Nagydíjnak

A héten bejelentett 2017-es versenynaptárban három futam is kérdőjeles. Németországnak például valóban nincs szerződése.

Amikor 280-nál leszakad az ajtó, az nem vicc

A pilóta nem kicsit lepődött meg, amikor egyszer csak a száguldó út néz vissza rá az anyósülés felöl

F1: Alonso kihagyja az időmérőt

Fernando Alonso a 30 helyes rajtbüntetése miatt csak egyetlen kört tesz meg a Maláj Nagydíj időmérő edzésén.

Győri gyilkológép: Audi RS3 Limousine

A fél évvel ezelőtt bemutatott Audi RS3 hajtáslánca most az A3 limuzinba is beköltözött. Jól áll neki a lépcsős far.

Szintet ugrott az új Nissan Micra

Nagyon áramvonalas az új Nissan Micra, de ami igazán meglepő benne, hogy az ötödik generáció végre igazán szép belül.

Magyar gazdák derékig sárban

Hiába a több tonnás vas, a hatalmas kerekek és az ügyes sofőr, a magyar gazdákat sem kíméli a kegyetlen sár, amiből sokszor nincs menekvés.

F1: A Red Bull meglepetést okozhat Malajziában?

Max Verstappen úgy érzi, hogy a Red Bull “nagyon erős” teljesítményt nyújtott a hosszú etapokon Szepangban.

Videón az új Suzuki Ignis

Úgy látszik, a Suzuki még mindig képes réseket meglátni kisautó-kínálatában. A legújabb modell egy Japánban gyártott városi terepjáró, amely jövő év elején érkezik hazánkba.

F1: Vettel lemondott a győzelemről

A Maláj Nagydíj pénteki edzései után Sebastian Vettel elismerte, hogy normális körülmények mellett a Ferrarinak nincs igazi esélye a vasárnapi győzelemre.

Párizs az idén kísértetszalonná változott

Az autókiállítás második napján reggel tízkor még több a hosztessz és a kocsikat törölgető segéderő, mint a látogató. Hova lettek innen az emberek?