Tegnap délután a hitelezők egy része elfogadta a General Motors átdolgozott ajánlatát. E szerint a 27 milliárdnyi hitel ellentételezéseként a kötvényesek a korábban felajánlott 10 százalékos részesedés mellé 15 százalékos opciót kapnak az átszervezett cég tulajdonjogából.

Egyelőre a kötvényesek bizottsága és a más nagybefektetők – akik a kötvények 20 százalékával rendelkeznek – álltak a javaslat mellé. A hitelezőknek szombat délutánig kell jelezniük, hogy támogatják-e az elképzelést.  

Ha egyetértés lesz, akkor hasonlóan a Chryslerhez a GM-et is egy gyors csődeljárás alá vonják. Ennek nyomán létrejöhet egy új vállalat, amelybe átviszik a GM nyereséges, életképes részegységeit, a többit megpróbálják eladni, vagy felszámolják. Az “új GM” pedig folyamodhat a kormányzat által beígért hitelhez.

A legfőbb tulajdonos az amerikai állam lesz, amely a részvények 72,5 százalékát birtokolja, a munkásokat tömörítő United Auto Workers szakszervezet 17,5 százalékot kap, a fennmaradó 10 százalékkal pedig kifizetik a hitelezőket.

Bár a fentiek szerint igazi állami vállalat jönne létre, Barack Obama kijelentette, nem kívánja kormányzati eszközökkel irányítani. Mások viszont úgy vélik, hogy az államnak, amely eddig 19 milliárd dollárt pumpált bele az adófizetők pénzéből, igenis át kellene vennie a vezetést.