A hónap végén befejezik a Vámház körút útépítési munkáit, tehát pünkösdkor megindulhat a Szabadság hídon a közúti forgalom – mondta el Demszky Gábor egy tegnapi sajtótájékoztatón. A hidat még 2007 augusztusában zárták le felújítás miatt.

Maradnak a korlátozások

A budapesti főpolgármester ugyanakkor hozzátette, az autósoknak a Szabadság híd átadása után, a 4-es metró építése miatt egy ideig még korlátozásokra kell számítaniuk a Vámház körúton. Májustól csak azoknak az autósoknak javasolt a híd használata, akiknek a pesti oldalon a közelben van az úticéljuk.

Egyelőre csak a Kálvin tér előtti, Lónyai utcai kereszteződésig lehet eljutni személygépkocsival, onnan csak jobbra lehet kanyarodni. Az év végéig a Kálvin téren sem a Kiskörút, sem az Üllői út irányába nem lehet továbbhaladni. Az ősszel zárófödém kerül a Kálvin téri állomásnál lévő nyitott gödörre, ami csökkenti majd a korlátozásokat.


A közösségi közlekedés azonban már most is zavartalan: a 47-es és 49-es villamos, a 15-ös autóbusz, valamint a 83-as trolipótló autóbusz biztosítja az utasok közlekedését.

Utolsó felújítás: 1980

Utoljára 1980-ban volt részleges hídfelújítás. 27 év múltán, 2007-ben a 4-es metró építéséhez tartozó felszíni rendezési munkákhoz kapcsolódva kezdődött meg a Szabadság híd műemléki felújítása.

A teljes felújítás során átépítették a vágányzóna és az útpálya alatti vasbeton pályalemezt, a gyalogjárdát, elkészült a teljes acélszerkezet szükséges megerősítése, korrózióvédelme, a pillérek és a hídfők javítása. A felújításhoz kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat elkészíttette a köz- és díszvilágítás rekonstrukcióját is.

A felújítás teljes költsége mintegy 5,6 milliárd forint, ennek felét uniós forrásból fedezik.

Egy kis hídtörténelem
A hidat a megvalósítás előtt évtizedekkel elfogadott törvénynek köszönhetjük. Ennek értelmében, ha a budapesti hídvámokból befolyó éves összeg meghaladja a 650 ezer forintot, új hidat kell építeni. Így történt, hogy az 1893. évi XIV. törvénycikk két új híd, a Fővám téri (ma Szabadság) és az Eskü téri (ma Erzsébet) híd építését rendelte el.


A nemzetközi tervpályázatra messzi földről is sokan jelentkeztek, köztük amerikai, olasz, osztrák, német, francia, belga, holland, orosz és algériai mérnökök. A Fővám téri híd – amely a Sóház piacot kötötte össze a Sárosfürdővel – mégis magyar, Feketeházy János és Nagy Virgil mérnökök tervei alapján készült el. Az építkezés 1894-ben kezdődött, két évvel később, a Millennium évében, 1896. október 4-én az utolsó szegecset maga a király, Ferenc József illesztette be a kész hídba, majd átadta a róla elnevezett átjárót a forgalomnak.

A hidat a menekülő német csapatok 1945. január 16-án felrobbantották. Helyén március 15-től – még a háború befejezése előtt – pontonhíd állt, amelyet a romos hajópillérekhez illesztettek hozzá, így elsőként kötötte össze újra a kettészakított fővárost. Az újjáépítés 1946 tavaszán kezdődött, és a Szabadságra keresztelt dunai átkelőt már augusztus 20-án át is adták a forgalomnak. A híd a dunai panorámával együtt 1987 óta a Világörökség része.