A közép- és kelet-európai újautó-piac 31,8 százalékkal esett vissza az idei év első három hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest. Ez azt jelenti, hogy 100 ezer autóval kevesebb fogyott 2009-ben, mint 2008-ban – derül ki a JATO Dynamics, a világ vezető autóipari adatszolgáltatójának  legfrissebb jelentéséből.


“A világszerte kialakult autóipari krízis igen mélyen megérintette a régiót, ahol is egyes piacokon az eladások visszaesésének mértéke eléri a 74%-ot a tavalyi év számaihoz képest. Mindenesetre 12 hónap alatt elveszíteni a korábbi volumen háromnegyedét döbbenetes átrendeződésről árulkodik” – nyilatkozza David Di Girolamo, a JATO Consult Üzletág Vezetője

Magyarországon a tavalyi 39 ezer helyett idén csupán 22 ezer autó kelt el három hónap alatt, ami 43,5 százalékos visszaesést jelez, sőt áprlisiban tovább romlott a helyzet. Ezzel a keleti régió középmezőnyébe tartozunk, hiszen Lengyelországban csak kilenc, Csehországban 13 százalékos csökkenést tapasztaltak, míg Észtországban meghaladta a 60, Litvániában a 70 százalékot a csökkenés. A piac méretét tekintve a 12 országot átfogó elemzésben a negyedik helyen állunk, a lengyel, a cseh és a román piacot követve.


A márkák versenyében az év első 3 hónapjában a Skoda lett a régió listavezetője, 25012 eladott autóval. Ugyanakkor a cseh gyártó sem lehet boldog, tekintve, hogy ez a szám 34,5%-kal marad a tavalyi év azonos időszakának eredményétől. A Volkswagen a második (-29,9%), megelőzve a Ford (-23,9%), az Opel (-37,4%), a Renault (-30,2%) márkákat, mindegyikük valamivel több, mint 16 ezer autót értékesített. A Top10-ből egyedül a Hyundai-nak sikerült volumennövelés, náluk ugyanis 43 db-bal (+0,4%-kal) több autó kelt el eddig az idén, mint a tavalyi év azonos időszakában.

A régió kedvenc modellje a Škoda Octavia, amelyből 11900 db fogyott, de ez is 26,5%-kal maradt el a modell tavalyi első negyedéves eredményeitől. A második helyet a Skoda Fabia szerezte meg (-45,8%), amit az Opel Astra (-31,4%), a Dacia Logan (-69,5%) és a Ford Focus (-34,5%) követ.