65 igen, 1 nem szavazattal csütörtöki ülésén a Fővárosi Közgyűlés elfogadta az új parkolási rendeletet. A 23 fővárosi kerület, valamint az érintett szakmai, társadalmi és civil szervezetek részvételével zajló egyeztetések nyomán létrejött stratégia alapvető elemei már 2009. június 1-jén, bizonyos részei pedig 2010. január 1-jén lépnek hatályba.

Autós fizess!

P, mint Porsche?

P, mint Porsche?


Az új rendelet bővíti és egységesíti a jelenlegi parkolási zónákat. Az eddigi 9 helyett 6 övezet – két kiemelt és négy normál díjövezet – lép életbe. A két kiemelt övezet a Budai Vár és a Margitsziget, míg a négy övezet a főváros sugaras-gyűrűs szerkezetét követi. A kiemelt zónákban 580 forintot kell óránként fizetni, de átlagosan 27 százalékos emelés lesz.

Ezzel szemben a Nagykörúton belül 20 óráig kell majd fizetni a parkolásért, mert az önkormányzatok szerint a színházakba, vendéglőkbe, esti szórakozóhelyekre gépjárművel érkezők miatt a helyben lakók nem, vagy csak nagyon nehezen találnak parkolóhelyet. Ugyanakkor pl. a szmogriadó riasztási fokozatában a közlekedési tilalom alá eső járművek tulajdonosainak nem kell az adott napra várakozási díjat fizetni.

Drasztikusan emelkedik a büntetések mértéke is. Az öt naptári napon túl befizetett pótdíj mértéke harmincszoros, a kilencven napon túli befizetés esetén a pótdíjszorzó ötvenszeresre emelkedik.

A föld alá száműzik az autókat

A föld alá száműzik az autókat


Nem nagyon bambulhat el parkolójegy vásárlása közben az autós, mert ha úgy kap büntetést, hogy a parkolójegy érvényességének kezdő időpontja és az ellenőrzés között kevesebb, mint öt perc telt el, vagy nem a rendelet előírásai szerint helyezte el parkolójegyét, havonta csupán egyetlen alkalommal lesz lehetősége lesz arra, hogy töröltesse a várakozási díjkülönbözetet és a pótdíjtartozását.

A rendelet a nyugat-európai szabályozáshoz hasonlóan szigorítja a lakossági parkolási engedélyek kiadását, úgy, hogy lakásonként két darab lakossági hozzájárulás legyen kiadható, amelyből az első akár díjmentes is lehet, míg a másodikért már kedvezményes várakozási díjat kell fizetni.

Na, mindezen befizetések nyomán jöhet egy szebb jövő:

Piros kerékbilincs a jutalom

Piros kerékbilincs a jutalom


Remélhetőleg a magasabb díjak miatt kevesebben, kevesebbet parkolnak, inkább BKV-ra ülnek, igyekeznek hamarabb végezni stb. Létrejön az ún. Parkolási és Közlekedésfejlesztési Keret, amelynek célja a főváros parkolási gondjainak enyhítése, a felszíni parkolás helyzetének rendezése, a közterületen kívüli parkolási lehetőségek és a közösségi közlekedés igénybevételének az ösztönzése.

Ebbe a keretbe fizetik a kerületek a díjemelésből származó többletbevételeiket, illetve a főváros a 100%-ot. Ebből pénzből lenne lehetőség azután P+R parkolók, mélygarázsok és parkolóházak építésére, a közösségi közlekedés, a kerékpáros és a gyalogos közlekedés fejlesztésére stb.

Európai uniós pályázati források segítségével idén év végén illetve a jövő év elején összesen 1806 P+R valamint 840 B+R parkoló valósulhat meg! Az egységes internetes honlap , az egységes mobiltelefonos parkolási díjfizetési rendszer vagy bankkártyát is elfogadó automaták egyelőre még váratnak magukra.