A kék-fehér festés nem a Rendőrség szponzori tevékenységét jelzi, hanem azt, hogy ez egy ízig-vérig profi gyári BMW versenyautó. Egy hónap múlva a nürburgringi 24 órás futamon a BMW Hungária 120d-jének és négy magyar sofőrjének szurkolhatunk. A csapat ma mutatkozott be a sajtónak a Hungaroringen.

A verseny

Szép kis 120d

Szép kis 120d


Az első 24 órás nürburgringi versenyt 1970-ben rendezték. Idén május 23-án indul a teljes nevén ADAC Zurich 24 órás verseny, a Le Mans-i után a második legjelentősebb teljes napos autónyúzás. Idén több mint 200 autó indul majd el, csapatonként 2-4 versenyzővel.

A pálya

A Nürburgring a világ egyik legismertebb versenypályája, az eredeti pálya (Nordschleife) a középkori vár, Nürburg körül fut. A Nordscheife 33 bal- és 40 jobbkanyarral kanyarog az Eiffel-hegységen keresztül, 20 800 méteren. Beceneve zöld pokol. A 24 órás versenyen ehhez kapcsolódik még a Grand Prix pálya 7-7 jobb, illetve bal kanyarjával, így a 24 órás verseny egy körének teljes hossza 25 378 méter.

Látványos, de csendes

Látványos, de csendes


A pályát 1925-ben kezdeték építeni és 1927 tavaszára készült el, akkori teljes hossza 28,8 km volt. A Nordschleifén történt Niki Lauda ismert balesete 1976-ban, és ez volt az utolsó verseny az eredeti nyomvonalon.

A pálya egy részét ezután átépíttették, ebből lett a mostani Forma 1-es pálya, ami1984-re készült el. A célegyenes utáni szakaszt 2002-ben kicsit átépítették, és meghosszabbították a pályát. A Nürburgring 2008-ban nem, de 2009-ben ismét szerepel a Forma-1-es versenynaptárban.

A BMW PR-csapata olyan tudta-e-Ön-blokkot állított össze a Nürburgringgel és a 24 órás versennyel kapcsolatban, amit Vágó István is megirigyelhetne. Íme:

  • A nürburgringi 24 órás pályaverseny résztvevői akár 4 kilót is vesztenek súlyukból a verseny során, az időjárástól függően.
  • A versenyzők 85-100-szor váltanak sebességet egy kör alatt a versenyszituációtól függően.
  • Egy V8-as BMW motor egy dugattyúja 8.280 métert tesz meg a hengerben a verseny egy köre alatt.
  • Vida, Walter, Weber, Palik, BMW. Palik a kakukktojás, még szimpla V sincs benne

    Vida, Walter, Weber, Palik, BMW. Palik a kakukktojás, még szimpla V sincs benne


    A pilóták 50-60 alkalommal fékeznek egy kör alatt a versenyszituációtól függően.

  • A BMW a verseny 37 éves történetében már 114 kategóriagyőzelmet aratott, és ezzel a legsikeresebb gyár a Nürburgringi 24 órás versenyek történetében.
  • A pálya mentén megközelítőleg 1400 pályabíró és felügyelő teljesít szolgálatot a verseny alatt.
  • Évente 220.000 néző követi figyelemmel a versenyt a helyszínen.

A csapat

A BMW Magyarország 2009-ben saját csapatot indít a Nürburgringi 24 órás versenyen és a Hungaroringen megrendezendő 12 órás futamon. A csapat hivatalos neve BMW Team Hungary with EfficientDynamics. Tagjai: Palik László, Vida János, Walter Csaba és Wéber Gábor.

Bosszantsa környezetét a dízel versenyautó irtózatos hangjával!

Sajttáj

Sajttáj


Palik László: a Hungaroring Sport Zrt. elnöke, a Forma-1-es versenyek rendszeres szakkommentátora 2002 óta aktív, sikeres résztvevője a motorsportnak. 2008-ban egy BMW M3-as volánja mögött vett részt a Nürburgringi 24 órás versenyen. 2009-ben az Év Magyar Autóversenyzője díjjal jutalmazták.

Vida János: az Origo újságírója, 2003 óta versenyez különböző szakágakban. Részt vett a 2008-as, 36. ADAC Zürich 24 órás versenyen is.

Walter Csaba: 2002-ben kezdte autóversenyzői pályafutását. 2008-ban részt vett a 36. ADAC Zurich 24 órás versenyen, ugyanebben az évben, a Hungaroringen tartott 12 órás futamon pedig csapattársaival együtt kategóriagyőzelmet arattak a BMW 120d-vel.

Weber Gábor: Forma-1-es közvetítések riportere, szakkommentátora. 2002-ben kezdett el maga is versenyezni.

Négy kör a Hungaroringen, bemelegítésnek is vicces a 28 kilométeres Nürburgringhez

Négy kör a Hungaroringen, bemelegítésnek is vicces a 28 kilométeres Nürburgringhez


Ötödik magyarként a csapat tiszteletbeli tagja Dr. Anisits Ferenc, korunk egyik legismertebb magyar mérnöke. Dízelpápának becézik, komoly eredményeket ért el a dízelmotorok fejlesztésében, 1980 óta dolgozik a BMW-nél. Irányítása alatt indult be a BMW dízelfejlesztési központjának felépítése az ausztriai Steyrben, és az ott kifejlesztett dízelmotorok világhírűvé válása is az ő nevéhez fűződik. Az általa vezetett csapat első nagy sikere a BMW 524td volt, amelynek soros, hathengeres, örvénykamrás, turbófeltöltős motorját 1983-ban mutatták be. A 120d versenyautó motorjának fejlesztésében személyesen vett részt.

Az autó
A BMW Motorsport harmadik éve kínálja megvásárolható sportkocsiként a BMW 120d-t. A 245 lóerős versenygépet a BMW Motorsport fejleszti, a négyhengeres, turbófeltöltős motort pedig az osztrák székhelyű BMW Motoren GmbH Steyr gyártja.

245 lóerős gyári versenyautó, a Schubert Motorsport finomhangolásával

245 lóerős gyári versenyautó, a Schubert Motorsport finomhangolásával


A BMW 120d ezen változata 200-nál is több magáncsapat számára nyújt lehetőséget, hogy sikereket érjen el a világ autóversenyein. 2006-ban és 2007-ben a Nürburgringi 24 órás versenyen, 2007-ben és 2008-ban pedig a Dubai-i 24 órás versenyen, illetve a 2008 szeptemberi 12 órás hungaroringi futamán a 120d győzelmet aratott dízel kategóriában. A BMW Team Hungary with EfficientDynamics csapat autóját a sikeres német műhely, az Oschersleben-i Schubert Motorsport készítette fel a versenyre.
 
Technikai adatok:
Hosszúság: 4227 mm
Szélesség: 1845 mm
Magasság: 1360 mm
Tengelytáv: 2660 mm
Összsúly: 1135 kg (vezetővel)
Üzemanyagtartály: 100 liter, a versenyre a szabályok alapján 60 litesre korlátozva
Karosszéria: egységes acél karosszéria hegesztett nagymerevségű acélcsövekből álló biztonsági bukókerettel
Sebességváltó: Szekvenciális, hosszában elhelyezett, 6 sebességes
Felfüggesztés: Dupla csatolt keresztlengőkaros első futómű állítható stabilizátorokkal, öt lengőkaros hátsó futómű állítható stabilizátorral
Lengéscsillapítás: Sachs négy paraméter szerint állítható lengéscsillapító
Motor: négyhengeres dízel, turbófeltöltővel
Lökettérfogat: 1995 ccm
Furat  x löket: 84 x 90 mm
Sürítési arány: 15:1
Legnagyobb teljesítmény: kb. 245 bhp @ 4200 rpm
Legnagyobb nyomaték: 450 Nm @ 3000 rpm
Legnagyobb fordulatszám: 5000 rpm

Van környezetbarát versenyautó?

Olyan, ami olajat éget, nyilván nincs, de a BMW az Efficient Dynamics névre keresztelt filozófia jegyében azért egészen szimpatikus dolgokat művelt a kocsival. A dízel versenyautó feleannyi üzemanyagot fogyaszt, mint egy hasonló teljesítményű benzines (ez persze nem csak az őserdők miatt fontos, de feleannyiszor kell vele kiállni tankolni).

Komikusan nagy szárny és diffúzor

Komikusan nagy szárny és diffúzor


Hangja sincs sok, az alapjárati hörgés alig-alig hangosodik fel padlógázon. Megkérdeztem az egyik versenyzőt, mennyire szörnyű a kerregés belül. Azt mondta, alig hallatszik valami, zavaró is, hogy a LED-es fordulatszámmérő alapján kell váltogatni, nem lehet a fülre hagyatkozni.

Aki érez némi felelősséget a jövővel kapcsolatban, de szereti a motorsportot, talán nyugodt lelkiismerettel térhet nyugovóra, ha a szép hangú, ám benzinzabáló szörnyek helyett egy ilyen csendes dízelnek szurkol a Nürburgringen. Érjük be ezzel, amíg a Honda el nem indítja az első 250 lóerős FCX Clarityt