Európában tavaly 7,8 százalékkal esett vissza az új autók eladása a hitelválság és a vásárlási kedv hanyatlása miatt. Mindössze 14,712 millió autót adtak el a 2007-es 15,9 millióval szemben, ezzel az értékesítés tizenöt éves mélypontra került. Utoljára 1993-ban volt ilyen alacsony az eladás – derül ki az ACEA autóipari szakmai szövetség közleményéből.

Jól látszik a válság kiteljesedése is a számokból, hiszen az első negyedév csak -1,9, a második -2,6, a harmadik -9,7 százalékkal maradt el a 2007 azonos időszakától, viszont a novembertől decemberig tartó már -19,3 százalékkal sikerült rosszabbul.

Az első negyedév még tartotta magát

Az első negyedév még tartotta magát


A legnagyobb havi csökkenést tavaly novemberben regisztrálták, amikor 25,8 százalékkal esett vissza az értékesítés az egy évvel korábbihoz képest a térségben. A nyugat-európai piac 8 százalékkal, az új uniós tagországok autópiaca csak 1 százalékkal zsugorodott tavaly.

Az európai gyártók közül a legnagyobb visszaesés a PSA Peugeot Citroën-csoportnál következett be, 9,1 százalék, a Renault-modellek értékesítése 6,9 százalékkal, a Fiatoké 5,5 százalékkal a Volkswageneké 4,4 százalékkal, a BMW-jé 3,5, a Daimleré 6 százalékkal. A General Motors, a Chrysler és a Ford európai eladásai 13,9, 22,5, 5,2 százalékkal zsugorodtak, míg a Nissan 8,8 százalékkal növelte az eladásait.

Tavaly Magyarországon 10,4 százalékkal fogyott kevesebb autó, mint 2007-ben. Ez azonban még nem a mélypont. A tavalyi 158 ezer után az idén 120 ezer személykocsi eladásával számol Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke.

Forrás: ACEA/MTI/VG